عنوان پایاننامه
پایان غم انگیز حرفه تدریس: مطالعه مقایسه ای فرسودگی شغلی معلمان زبان انگلیسی در ایران
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63421
- تاریخ دفاع
- ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- الهام اطمینان دیلمقانی زاده
- استاد راهنما
- شیوا کیوان پناه مارالانی
- چکیده
- امروزه تحقیقات در زمینه آموزش به صورت گسترده ای برروی فرسودگی شغلی معلمان متمرکز شده اند که به نظر می رسد یکی از مهمترین مسائل در ارتباط با هویت و کمال معلمان باشد. بر این اساس، تحقیق حاضرتلاش نمود تا فرسودگی شغلی را بین معلمین زبان انگلیسی مورد بررسی و مطالعه قرار داده تا بتواند دلایل اصلی ایجاد این سندرم را بین آنان شناسایی کند و همچنین بتواند راهکارهای تئوریک و عملی جهت ارتقای سیستم آموزشی و همچنین پیشگیری از این سندرم را ارائه دهد. 193 معلم زبان انگلیسی از تهران و کرج در این تحقیق شرکت نموده و به سوالات پرسشنامه ای که شامل بخش های متفاوتی بود و اطلاعات فردی ، فرسودگی شغلی و رضایت شغلی معلمان را در نظر می گرفت پاسخ دادند. بررسی آماری اطلاعات نشان داد که رابطه معناداری بین رضایت شغلی معلمان زبان انگلیسی و سه بخش سازنده فرسودگی شغلی معلمان وجود دارد بدین معنی که رضایت شغلی با موفقیت شخصی رابطه مثبت و با خستگی عاطفی و زوال شخصیت رابطه منفی دارد. این یافته ها بیانگر این مطلب هستند که هر چه میزان رضایت شغلی این معلمان بیشتر باشد سطح فرسودگی شغلی پایین تری خواهند داشت. یافته ها همچنین بیانگر این مطلب بودند که نمی توان سن، جنس، میزان تحصیلات و میزان سابقه کاری را جزء عوامل تعیین کننده برای پیش بینی سطح فرسودگی شغلی معلمان زبان انگلیسی در نظر گرفت. در آخر نتایج تحقیق تفاوت معناداری را بین رضایت شغلی و فرسودگی شغلی معلمان زبان انگلیسی در مدارس دولتی و موسسات خصوصی آموزش زبان انگلیسی نشان نداد که می تواند بیانگر این مسئله باشد که مدارس دولتی و موسسات خصوصی آموزش زبان انگلیسی درایران هر دو دارای شرایط و ارزش یکسان در نظر معلمان زبان انگلیسی هستند. همچنین دستمزد پایین، عدم امکان ارتقاء شغلی، و احساس ایستایی در یک موقعیت بدون تغییر جزو مواردی بودنند که به طور مکرر توسط معلمین زبان انگلیسی بعنوان عوامل اصلی ترک شغل معلمی به آنها اشاره کرده بودند.
- Abstract
- Nowadays, there is a burgeoning research base in teachers’ burnout which seems to be of paramount importance in relation to teachers’ integrity and identity. In line with this argument, the present study investigated burnout among, in order to find the underlying reasons for this syndrome among Iranian EFL teachers and also to provide theoretical and pedagogical implications for enhancing the educational system by preventing teachers from burnout. A total of 193 EFL teachers in Tehran and Karaj responded to the questionnaire consisting of different parts touching demographic factors, burnout, and job satisfaction levels among EFL teachers. The results of the analysis revealed that there was a significant relationship between job satisfaction and the three components of burnout i.e., there was a positive relationship with personal accomplishment and a negative relationship with emotional exhaustion and depersonalization. This finding implies that the more the degree of job satisfaction, the less the level of burnout among EFL teachers. The findings also demonstrated that age, gender, degree, and years of teaching experience were not good predictors of burnout. Finally, the results did not prove any difference between EFL teachers’ level of burnout and their job satisfaction in private institutes and public schools. Moreover, low payment, lack of promotion prospect, and feeling of fossilization were the most dominantly stated reasons to force EFL teachers to leave their jobs. Key words: Burnout, Job Satisfaction, Emotional Exhaustion, Depersonalization, Reduced Personal Accomplishment, Occupational Stress