عنوان پایاننامه
تاثیر محیط کلاس بر تمایل به برقراری ارتباط و اضطراب در زبان خارجی میان فراگیران زن و مرد زبان انگلیسی ایرانی
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1738/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63606
- تاریخ دفاع
- ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- ملیحه تولیت
- استاد راهنما
- شیوا کیوان پناه مارالانی
- چکیده
- طبق تعریفی که از مکین تایر و دیگران ارائه شده است " تمایل به برقراری ارتباط" بمنزله امادگی یادگیرنده برای شروع صحبت در زمانی خاص با فرد یا افرادی خاص میباشد. بنابراین، تمایل به برقراری ارتباط، بعنوان یک نظریه ی روانشناسی، تاثیر مستقیمی بر روی رفتار ارتباطی افراد دارد. تحقیق حاضرابتدا در نظر داردمیزان تمایل به برقراری ارتباط را در فراگیران زبان انگلیسی ایرانی را که در محیطهای متفاوت کلاسی، یعنی کلاسهای مختلط ، کلاسهای با سنین مختلف ، و کلاسهای پرجمعیت به فراگیری زبان مشغولند بسنجد و تفاوت احتمالی این تمایل را در مقایسه با کلاسهای غیر مختلط، کلاسهای با سنین یکسان، و کلاسهای کم جمعیت بررسی نماید. بدین منظور پرسشنامه ی" تمایل به برقراری میان 201 نفر فراگیر زبان انگلیسی در دوآموزشگاه خصوصی زبان در مشهد توزیع شد. نتایج بدست آمده از تحقیق حاضر نشان دادند: فراگیرانی که در کلاسهای غیر مختلط، یا کلاسهای با سنین یکسان، و یا کلاسهای کم جمعیت قرار گرفته بودند تمایل به برقراری ارتباط بیشتری نسبت به فراگیرانی داشتند که در کلاسهای مختلط، یا کلاسهای با سنین مختلف، ویا کلاسهای نسبتا پرجمعیت قرار گرفته بودند. هدف دیگر این تحقیق، باتوجه به محیط کلاسی، بررسی درجات مختلف اضطراب در زبان انگلیسی میان فراگیران انگلیسی زن و مرد ایرانی میباشد. پرسشنامه اندازه گیری اضطراب در زبان انگلیسی در کلاس میان 241 فراگیر زبان انگلیسی( فراگیر 116 مرد و 125 فراگیر زن) توزیع شد.با تجزیه و تحلیل داده های بدست امده مشخص شد که فراگیران مرد، نسبت به فراگیران زن، اضطراب بیشتری در کلاسهای زبان انگلیسی دارند. تحقیق حاضر شامل راهکارهایی برای مدرسین زبان انگلیسی و مدیران آموزشگاههای زبان در جهت افزایش میزان تمایل فراگیران به برقراری ارتباط و کاهش اضطراب آنها در کلاسهای زبان انگلیسی میباشد. واژه های کلیدی: تمایل به برقراری ارتباط، کلاسهای مختلط، کلاسهای با سنین مختلف، تعداد فراگیران در کلاس، اضطراب در زبان بیگانه
- Abstract
- Known as ‘willingness to communicate’, it is defined as a learner’s preparedness to start speaking at a particular time with a specific person or persons. Having a direct impact on the individuals’ communication behavior, willingness to communicate (WTC) is considered as a significant psychological notion. The present study first aimed at investigating the probable different WTC of Iranian EFL learners in three classroom situations, mixed gender, multi-age, and crowded classrooms, compared with the WTC of those Iranian EFL learners in same-gender, same-age, and small size classrooms. To this end, the Likert-type WTC questionnaires were administered to 201 EFL learners in two private language institutes in Mashhad. The results of the study indicated that learners were more willing to communicate in same-gender than those in mixed-gender classrooms, in same-age than those in multiage classrooms, and in small size than those in crowded L2 classrooms. The second purpose of the study, with respect to classroom context, was to investigate whether the foreign language classroom anxiety was different among male and female EFL learners. Foreign Language Classroom Anxiety Scale (FLCAS) was administered to 241 EFL learners (116 males and 125 females). The result of data analysis indicated that male EFL learners tend to have higher levels of foreign language anxiety (FLA) than their female counterparts inside L2 classrooms. The present study can help EFL teachers and language institute managers to increase learners’ WTC and decrease their FLA inside the FL classrooms. Key words: Willingness to communicate (WTC), Mixed-gender classrooms, Multi-age classrooms, Class size, Foreign Language Anxiety (FLA)