عنوان پایان‌نامه

ارتباط بین سبک های یادگیری زبان آموزان و عملکرد آنان در انجام تکلیف در مکالمه همزمان از طریق کامپیوتر به لحاظ تراکم و گوناگونی لغوی، پیچیدگی و صحت نحوی و خصیصه های کلامی




    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1728/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62696
    تاریخ دفاع
    ۲۸ بهمن ۱۳۹۲

    هدف این پایان نامه بررسی رابطه میان سبک های یادگیری زبان آموزان و عملکرد آنان در انجام تکلیف در مکالمه همزمان از طریق کامپیوتر می باشد. این مطالعه در ایران انجام گرفت و جامعه آماری آن متشکل از 40 نفر زبان آموز ایرانی زبان انگلیسی در سطح پیشرفته می باشد. در این پژوهش از مدل فلدر و سیلورمن برای شناسایی سبک های یادگیری زبان آموزان استفاده شده است. بر اساس سبک های یادگیری، زبان آموزان به هشت گروه در چهار بعد تقسیم شدند: کنشی در مقابل تفکری، اصل گرا در مقابل کاوشگر، بصری در مقابل لفظی، و ترتیبی در مقابل سراسری نگر. سپس، زبان تولید شده توسط زبان آموزان که به صورت گفت و گو در محیط اینترنتی صورت گرفت ، در سه سطح لغوی، نحوی و کلامی بررسی شده است. در سطح لغوی از مقیاس های تراکم و گوناگونی لغوی و در سطح نحوی از مقیاس های متوسط طول جمله و در صد بند های مستقل بی خطا استفاده شده است. عملکرد هر گروه با گروه مقابل مقایسه گردید و از آزمون تی نمونه های مستقل برای مشاهده معنی دار بودن تفاوت ها استفاده شد. نتیجه ها بیانگر وجود تفاوت معنی دار بین عملکرد زبان آموزان در سه سطح لغوی، نحوی و کلامی بود. این یافته ها نشان دهنده وجود رابطه میان سبک های یادگیری زبان آموزان و عملکرد آنان در انجام تکلیف در مکالمه همزمان می باشد. در نظر گرفتن این رابطه می تواند به معلم های زبان در دنبال کردن رویکرد یادگیری فردی یاری رساند.
    Abstract
    The aim of the present study was to investigate the relationship between language learners’ individual learning style and their task performance in synchronous computer-mediated communication. This study was conducted in Iran and the number of subjects consisted of 40 Iranian advanced EFL learners. Felder-Silverman Learning Style Model was used to identify learners’ learning style. Based on the learning style, participants were categorized into eight groups in four dimensions: active versus reflective, sensing versus intuitive, visual versus verbal, and global versus sequential learners. Then, the participants’ produced language, which was in the form of a discussion (opinion-gap task) in an online chat room developed by the researcher, was analyzed at three levels of vocabulary, grammar, and discourse. At vocabulary level, two measures of Lexical Density and Lexical Diversity were employed; and at grammar level, measures of Average Sentence Length and Percentage of Error-free C-units were used. The performance of each group was compared to its opposing group using independent samples t-test to see if there exist any significant difference between them. The results showed that there was a significant difference between learners’ performance at three levels of vocabulary, grammar, and discourse; where reflective and visual learners outperformed at both vocabulary and grammar level. These findings denote the existence of a relationship between learners’ learning styles and their performance in synchronous computer-mediated communication. Consideration of this relationship would help language teachers to approach individualized learning.