بررسی مفهوم همراستایی فرایندهای کسب و کار و تاثیر آن برعملکرد سازمان
- رشته تحصیلی
- مدیریتMBA
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61824
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- ماهد مداح
- استاد راهنما
- نسترن حاجی حیدری
- چکیده
- امروزه با توجه به رقابت شدیدی که در بازار کسب و کار وجود دارد، لازم است مدیران سازمان توجه خاصی به افزایش کارایی و بهره¬وری داشته باشند. عوامل مختلفی در دستیابی به این مهم نقش دارند که یکی از آنها توجه به فرآیندهای کسب و کار درون سازمان است. چنانچه طراحی، پیاده¬سازی و نظارت بر فرآیندهای سازمان به صورت کارآمد و بهینه صورت پذیرد، می¬تواند تاثیر مثبتی بر عملکرد سازمان بگذارد. در این پژوهش، ابتدا ضمن مطالعه روش¬ها و مفاهیم مربوط به بهبود و بهینه¬سازی فرآیندهای کسب و کار، به بررسی مفهوم «همراستایی فرآیندها» پرداخته شده است. همراستایی فرآیندها در سه سطح ساختاری، فناوری اطلاعات و استراتژیک بررسی شده و برقراریِ همراستایی فرآیندها در سازمانِ مورد مطالعه و ارتباط آن با بهبودهای انجام شده مورد مطالعه قرار گرفته است. در مرحله بعد، تاثیر همراستایی فرآیند بر عملکرد سازمان سنجیده شده است. برای این مرحله از الگوی کارت امتیازی متوازن استفاده شده و شاخص¬هایی در هر یک از چهار حوزه¬ی مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی و آموزش و رشد تعیین و مورد بررسی قرار گرفته¬اند. این پژوهش در سازمان داده گستر عصر نوین صورت گرفته و جامعه آماری آن برابر با نمونه آماری و عبارت از کلیه کارکنان این سازمان در دفتر تهران می¬باشد. در تجزیه و تحلیل داده¬های بدست آمده از روش میانگین وزنی استفاده شده و برای ارزیابی عملکرد مقطع زمانی یک ساله در نظر گرفته شده است. با بررسی¬های به عمل آمده و تحلیل نتایج حاصل از پرسش¬نامه مشخص گردید که همراستایی فرآیند در سطح قابل قبولی در سازمان داده گستر عصر نوین ایجاد شده است و این همراستایی ارتباط مستقیمی با بهبودهای صورت گرفته در فرآیندهای سازمان دارد. همچنین این همراستایی تاثیر مثبتی بر عملکرد سازمان گذاشته و به طور کلی عملکرد در بازه¬ی زمانی مورد مطالعه بهبود یافته است. اما محدودیتی که لازم است در تعمیم نتایج این پژوهش مورد توجه قرار گیرد این است که اگرچه سعی شده است شاخص¬هایی برای ارزیابی عملکرد درنظر گرفته شود که بازتاب¬کننده¬ی تاثیر همراستایی فرآیندها بر عملکرد سازمان باشد، اما عوامل دیگری نیز می¬توانند بر عملکرد سازمان تاثیرگذار باشند.
- Abstract
- Currently, considering the extensive competition in today’s business market, managers have to pay special attention to enhancing the efficiency and effectiveness of their organization. One of the most important factors to achieving this goal is business processes. Designing, implementing, monitoring and controlling business processes in an optimized manner, can positively affect performance of the organization. In this research, after studying methods and concepts relating to improving and optimizing the business processes, including Business Process Standardization, Business Process Reengineering and Business Process Management, we scrutinize the concept of Process Alignment in three domains: structure alignment, IT alignment and strategic alignment. Then, in order to analyzing the process alignment and its relationship to process improvements at Dadeh Gostar Asr-e Novin Co., we gather data by generating and distributing a questionnaire in the organization. Finally, we measure the impact of process alignment on organizational performance by using Balanced Scorecard approach. By taking advantage of previous studies and analyzing the gathered data, we can say that the business processes at Dadeh Gostar Asr-e Novin Co. are relatively well aligned, and this alignment contributes with process improvements made in the organization. Also, we observe that process alignment at Dadeh Gostar Asr-e Novin Co. is positively related to organizational performance. Finally what is important to consider the result of this research is that, although we closely tried to establish organizational measurement metrics which mostly reflect the impact of process alignment, some other factors may affect the organizational performance either.