عنوان پایاننامه
بررسی ساختار تصانیف عارف قزوینی
- رشته تحصیلی
- نوازندگی موسیقی ایرانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64054
- تاریخ دفاع
- ۲۱ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- مرجان راغب
- استاد راهنما
- هومان اسعدی
- چکیده
- تصنیف در دوره های مختلف دستخوش تغییرات فراوانی شده است. عارف قزوینی، یکی از مشهورترین افرادی است که موجد تحول در این زمینه بوده است.او در جنبش مشروطه با مردم همراه شد و با تغییر مضامین تصنیف، از عاشقانه به سیاسی -اجتماعی، باعث رواج تصنیف در میان توده های مردم شد. در این پایان نامه تصنیف های عارف در دستگاه شور و آواز افشاری، از لحاظ وضعیت مدال و ریتمیک، پیوند شعر و موسیقی و خلاقیت های آهنگسازی بررسی شده است. تصانیف وی اغلب د ردستگاه شور و متعلقات آن (به ویژه افشاری) است.عمده ی آنها وزن دو ضربی ترکیبی دارند و در طول تصنیف تنوع ملودیک و ریتمیک زیادی دیده نمی شود و روند ملودیک در محدوده ی درآمد است. اشعار وی از نظر ادبی به یژه وزن عروضی، ضعف ای بسیاری دارند. نمای جملات اغلب ایستاست و از پرش و تحریر کمتر استفاده شده است. در نهایت الگوهای کلّیِ تصنیف-سازی عارف معرفی شده اند. کلیدواژگان: تصنیف، عارف قزوینی، دستگاه شور و آواز افشاری، وضعیّت مدال و ریتمیک، پیوند شعر و موسیقی، خلاقیت ای اهنگسازی، الگوهای کلّی.
- Abstract
- Tasnif has been deeply changed in different eras. Aref Qazvini is one of the most famous people who caused modifications in this area. Allying with people in constitutional movement, he changed the theme of Tasnif from romantic to political-social and made it popular among commonalty. In this thesis Aref’s Tasnifs which are composed in Dastg?h-e shour and ?v?z-e Afshari have been analyzed regarding the modal and rhythmic estate, relevance of poem and music and creativity in composition. His Tasnifs are mostly in Dastg?h-e shour and its appurtenances (especially Afshari). A majority of them have duplet meter of complex and there is not a noticeable change in melody and rhythm throughout the Tasnif; the melodic flow is limited to Daramad. His poems have lots of literary defects especially from the meter point of prosodic. View of sentences are mostly static and don’t use from jump and Tahrir. Finally, general patterns of Aref’s Tasnif composition are introduced. Keywords: Tasnif, Aref Qazvini, Dastg?h-e shour, ?v?z-e Afshari, modal and rhythmic estate, relevance of poem and music and creativity in composition, general patterns.