عنوان پایاننامه
اجرا در دستگاه همایون
- رشته تحصیلی
- نوازندگی موسیقی ایرانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65455
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- طیبه محمدیان
- استاد راهنما
- ساسان فاطمی, داریوش پیرنیاکان
- چکیده
- چکیده هدف از این پژوهش بررسی موسیقی و زندگی کولیان ساکن شرق مازندران (گدارها) است. مهمترین پرسشی که اینجا مطرح میشود این است که آیا اختصاص دادن بخشی از موسیقی مازندران به نام «موسیقی گداری» درست است یا خیر؟ برای دستیابی به پاسخ این پرسش، به بررسی نمونههای ضبط شده، ادبیّات موجود و مصاحبه با نوازندگان گدار و غیر گدار منطقه و پژوهشگران این حوزه پرداخته شده است. نتایج حاکی از آن است که موسیقی گدارها از یک سو دارای آن حد از شاخصهها نیست که بتوان آن را بخشی متمایز از موسیقی مازندران دانست و از سوی دیگر هم تفاوتهائی (هرچند جزئی) در رپرتوار، سبک اجرا و دیگر پارامترهای موسیقائی میان موسیقی این قوم و موسیقی بومیان منطقه وجود دارد که در این پژوهش به تشریح آنها پرداخته میشود.
- Abstract
- Abstract The purpose of this thesis is to study the music and the musical lives of the gypsies living in East Mazandaran Province, Iran (they are called Godars). Raised here is if considering a part of the music of East Mazandaran as “Music of Godars”. In order to answer this question, a survey on recorded music samples and available literature as well as field works including the interviews with local musicians (Godars and the others) and researchers have been carried out. The results show that on one hand the music of Godars is not that different from the music of other musicians of East Mazandaran that we can specify it as a particular and separated part of the music of this area, and on the other hand it has some differences (although very small ones) in repertory, performing style and some other musical parameters, that make the music of this people a bit different from the music of aboriginal musicians of the area. Keywords: Godar, Gypsy, Clan, Music, Mazandaran