عنوان پایاننامه
اجرای دستگاه چهار گاه و بررسی و سبک شناس قطعات ضربی
- رشته تحصیلی
- نوازندگی موسیقی ایرانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63783
- تاریخ دفاع
- ۲۳ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- علیرضا صدیقی نسب
- استاد راهنما
- ساسان فاطمی, داریوش پیرنیاکان
- چکیده
- چکیده موضوع این رساله، تجزیه و تحلیل قطعاتی مشخص از آهنگسازانی چون استاد علی اکبر خان شهنازی و استاد رکن الدین خان مختاری، در کنار قطعهای از نگارنده است. در این رساله کوشش بر آن بوده که نحوه آهنگسازی و پردازش ملدیها در قطعات به صورت دقیقتری مورد بررسی قرار گیرد و به ارتباط منطقی بین قطعات انتخاب شده توجه شود. انگیزهی نگارنده برای آغاز این پژوهش، توجه به شیوه ی آهنگسازی استادان ذکر شده با در نظر گرفتن دورهی تاریخی مشترک حیات آنها، بررسی موشکافانهی پردازش جملات و نحوهی ارائهی ایدهها و تاثیرپذیری ساختارهای ملودیک و ریتمیک جملات از یکدیگر در روند قطعات مورد نظر بوده است. فرض نگارنده بر این بوده که به غیر از ارتباطات اجزای درونی آثار، ارتباطاتی نیز بین شکل بیرونی قطعات با یکدیگر وجود داشته است. برای رسیدن به این منظور، از شیوه ی متفاوتی در نحوهی بررسی این قطعات استفاده شده و نتیجه ی نهایی حاکی از وجود اشتراکاتی در شیوه ی آهنگسازی و تفاوتهایی جزئی در نحوه ی پردازش ایدهها و جملات است. کلید واژهها: تجزیه و تحلیل، شیوه آهنگسازی، پردازش جملات، ارائه ایدهها، عبارات کلیدی، متیف، ملدی، واریاسیون.
- Abstract
- Abstract The subject of this dissertation is studying some specific pieces by composers such as Ali Akbar Khan Shahnazi and Rokn- al- Din Khan Mokhtari as well as a piece written by the compiler. In this dissertation it has been endeavored to analyze the compositions and melodies diligently and to consider the logical integration among the selected pieces. The motivation of the compiler to inaugurate this research is analyzing style of compositions in the mentioned composers regarding the same historical era they lived, scrutinizing process of the sentences and the way of presenting ideas influenced by the melodic and rhythmic structures of one another in process of pieces. The hypothesis of the compiler has been this that except the relations of the internal elements of the work, there have been relations between the external shapes of the works. In order to grasp this, a different way is utilized to look into these pieces and the ultimate outcome implies commonalities in ways of composing and slight differences in elaborating the sentences and the ideas. Key Words: analysis, style of composition, sentence process, presenting ideas, key statements, motif, melody, variance