عنوان پایاننامه
چگونه می توان زیبایی شناسی فرمالیستی را در نمایش عروسکی به کار برد
- رشته تحصیلی
- نمایش عروسکی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63958
- تاریخ دفاع
- ۱۳ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- سمیرا یزدان پژو
- چکیده
- ویکتور شلکوفسکی در روسیه کتابی به نام رستاخیز واژه منتشر کرد که به عنوان نخستین سند ظهور مکتب فرمالیسم شناخته شده است. فرمالیسم یا شکل گرایی یکی از مکاتب حوزه ی نقد ادبی است که در جدال جنگ جهانی اول در فاصله ی سال های 1915 – 1917 میلادی در روسیه شکل گرفت. وی اعتقاد داشت که آشنایی زدایی تحلیلی بدیع و زیرکانه از شیوه شناخت انسان است. کارگردان نمایش عروسکی به سبک فرمالیسم باید به تمام نکات توجهی خاص و ویژه داشته باشد. کارگردان نمایش عروسکی ویژگی ها ی فرمالیستی را درک و در سایر ساختار های نمایشی به کار گیرد و در مراحل کارگردانی خود آنها را تشدید کند و به مرحله ی ظهور برساند. در هنرهای دیداری که نمایش عروسکی نیز شامل آن می شد، فرمالیست ها بیان می کنند که تمام چیزهای ارزشمند یک اثر در خودش نهفته است و نمایش عروسکی نیز بن مایه ی اولیه اش متن است. بنابر این تمام نکات فرمالیستی ابتدا باید در متن نمایش عروسکی پیاده شود تا در سایر عناصر ساختار بسط و گسترش یابد.
- Abstract
- Abstract Viktor Shklovsky published his book, namely “Resurrection “in Russia, which is considered to be a first that marks the beginning of formalism school. Formalism, as a method and school of literary criticism was established during World War I, in the period of 1915 to 1917. He believed that estrangement was a novel yet sophisticated analysis of human cognitive process. Director of a puppet play in formalism must pay particular attention to all the details and specifics. The director should appreciate all the formalistic aspects and characteristics of the play, and apply them to all performance structures, and try to fortify and visualize them all. [Formalists believe that in all visual arts, including puppet show, the value and richness of any works is embedded in itself, hence in a puppet performance whose main theme is the text. Consequently, all formalistic features shall be evolved and imparted into the script of the play in order to be extended and realized in other elements of the puppet show. key words: Formalistic, Puppet theater, Blue bird, Maurice Maeterlinck