عنوان پایاننامه
استقرا و ارزیابی ضوابط حلیت و حرمت اطعمه در فقه اسلامی
- رشته تحصیلی
- فقه شافعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2213ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61740
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- نبی محمدی جورآبادی
- استاد راهنما
- جلال جلالی زاده
- چکیده
- ضابطه حکمی کلی و فقهی است که جزئیات و فروع فقهی یک باب مشخص را زیر مفهوم خود جمع کرده و به صورت مستقیم حکم از آن فهمیده می شود، قواعد و ضوابط فقه بعضی مورد اتفاق و برخی مورد اختلاف هستند، هر قاعده ای با وجود کلی بودن دارای موارد استثنائی می باشد، در حجیت قواعد و ضوابط فقه سه دیدگاه وجود دارد، گروهی آن را حجت، گروهی عدم حجت و گروهی دیگر قائل به تفصیل هستند، اطعمه به اعتبار نوع آن به دو بخش، حیوانی و غیر حیوانی تقسیم می شود، انسان در مفهوم هیچ کدام از آن دو نیست، در بیشتر مواقع اسلام به عرف غذایی اعراب جاهلی توجه نکرده است، قواعد و ضوابط فقه محصور نبوده و با توجه به رعایت ارکان و شروط می توان قواعد جدید ایجاد کرد، علما در مورد اشیاء مسکوت عنه بعد از ورود شرع اختلاف کرده اند، بعضی قائل به تحریم و برخی دیگر قائل به توقف و عده ای دیگر قائل به اباحه می باشند، اصل در خوراکی ها بر تسامح می باشد، قواعد و ضوابط اطعمه یازده ضابطه اند، که برخی از این ضوابط مانند: «الاصلُ فیِ الذبائحِ التحریمُ؛ ما امرَ بقتلهِ منَ الحیوانِ فأکلهُ حرام؛ مَبْنَی الأطعمهِ علی المسامَحهِ » مورد اتفاق علما هستند و بعضی دیگر مانند: «الاصلُ فیِ الاشیاءِ الحلُّ؛ کلُّ مَا استطابتهُ العربُ فهوَ حلالٌ وَ کلُ ماَ استخبثتهُ فهوَ حرامٌ؛ یحرمُ أکلُ کلِّ ذی نابٍ منَ السِّباعِ وکلُّ ذی مخلبٍ منَ الطَّیرِ» مورد اختلاف آنها می باشند، در این پژوهش سعی برآن شده تمام ضوابط اطعمه مورد نقد و بررسی قرار گیرد .
- Abstract
- Criterion is a general and juridical commandment which comprises the juridical details and minutie of a certain chapter from which a commandment is directly comprehended. Some juridical rules and criterions are consenting and some non-consenting. In spite of being general, each principle possesses some exceptional cases. There exist three viewpoints regarding authority of the rules and criterions of Islamic jurisprudence. Some regard it as authority, some as non-authority and others as explanation. The edible are divided into two types: animal and non-animal. Human is within the concept of none of the two. Mostly, Islam has not paid attention to the Arabs` food customs. the rules and criterions of Islamic jurisprudence are not restricted; so that, bringing the observation of pillars and conditions to mind, new rules can be created. Scholars opposes together in regard to non-mentioned things after the entrance of Islamic jurisprudence. Some distinguish them as prohibited, some as hesitative and some as permissible. Regarding the edible, however, facilitation is as a principle. The rules and criterions of the edible are eleven, some of which such as " Prohibition of slaughtered animals is a principle. Every animal which is commanded to be slaughtered is taboo (prohibited). Eating the edible is based on facilitation. " are consented by scholars and some others such as " Being kosher is a principle for non-mentioned things. Whatever the Arabs regard them as clean, are kosher; and Whatever the Arabs regard them as unclean, are is taboo (prohibited). Eating any kind of ferocious animal with cuspids is prohibited, and so is any kind of bird with a hunting talon." are not consented by them. This research attempts to examine and criticize all criterions regarding the edible. Key Words Criterion, the rules of Islamic jurisprudence, the edible, permissibility, prohibition.