عنوان پایان‌نامه

تاثیر قرابت در مسئولیت ناشی از جرایم موجب قصاص در فقه و حقوق ایران



    دانشجو در تاریخ ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر قرابت در مسئولیت ناشی از جرایم موجب قصاص در فقه و حقوق ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    فقه شافعی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده الهیات و معارف اسلامی شماره ثبت: 2214ف;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61821
    تاریخ دفاع
    ۲۸ بهمن ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    جلیل امیدی

    قرابت یکی از عناصر مهم و مؤثر در فقه جزایی و حقوق کیفری اسلام است. قرابت به سه صورت تقسیم شده است: قرابت نسبی، قرابت مصاهره یا سببی و قرابت رضاعی. در باب جنایات تأثیر قرابت در دو حالت آشکار می¬شود: حالت اول، تاثیر قرابت بر وصف جنایت و حالت دوم، تاثیر قرابت بر مجازات قصاص. تاثیر خویشاوندی در مجازات مرتکب استثناء بر اصل و خلاف قاعده است. با این وجود، تأثیر قرابت بر جنایت صورت¬های متعددی دارد، رابط? خویشاوندی گاهی سبب زوال وصف جنایت می¬شود، بدین معنا که قرابت، سببی برای از بین بردن وصف تجاوز واقع شده بر نفس و مادون نفس است، و آن زمانی است که اجرای حق تأدیب یا دفاع مشروع باشد. تأدیب اختصاص به قرابت نسب از اصول، و همچنین زوج دارد. گاهی نیز سبب تخفیف وصف جنایت می¬شود؛ تحقق پیدا کردن این امر زمانی خواهد بود که اصول عمداً مرتکب جنایت بر فروع شده باشند؛ که عمل جنایی عمد را به شبه عمد و خطا تبدیل می¬کند. تأثیر قرابت بر مجازات قصاص، به حسب میزان پیوند و رابط? بین خویشان از لحاظ دوری و نزدیکی تفاوت دارد. با توجه به متکامل بودن کیفر قصاص، تاثیر قرابت در این مورد بر منع مجازات خواهد بود. قرابت مؤثر در اسقاط مجازات قصاص، همان قرابت اصول یعنی ابوت و امومت، جدودت و بالاتر است. قانون مجازات اسلامی با اقتباس از فقه امامیه در جنایات عمدی، ابوت را مانع ثبوت قصاص اعلام کرده است. بر اساس این قانون در صورت قتل فرزند به دست پدر یا جدپدری، قصاص منتفی ولی اخذ دیه و اعمال تعزیر محتمل است. در این پژوهش مصادیق متأثر از قرابت از حیث فقهی و حقوقی مورد بررسی قرارگرفته و مبانی و ماهیت تأثیر خویشاوندی تحلیل شده است، همچنین مواد و تغییرات مقررات قانونی قرابت مورد نقد و ارزیابی قرار گرفته است.
    Abstract
    Kinship is an important and effective element in the criminal jurisprudence and retributive laws of Islam. Kinship is divided in three types: consanguinal kinship, marital kinship and foster kinship. In regard to crimes, the effectiveness of kinship is revealed in two ways: firstly, the effectiveness of kinship on a crime description; secondly, the effectiveness of kinship on talion punishment. The effectiveness of kinship on committer`s punishment is an exceptional on principle and against rules. The effectiveness of kinship on crimes, however, possesses various forms. Occasionally, family relationship leads to the decline of a crime description. That is to say, kinship can be a reason in order to decline to describe a done offence. And it is when right fulfillment contains punishment or legal defense. Punishment is allocated to consanguinal kinship from principles, and couple as well. At times, it results in reduction of a crime description. This happens when principles intentionally commit crimes on minutie (which turns an intentional crime into an intentional-like crime and error). The effectiveness of kinship on talion punishment is varied based on the amount of relationship among relatives (in terms of farness and closeness). Considering the gradually evolution of talion punishment, the effectiveness of kinship in the case is according to prohibition of crimes. The kinship effective on the waiving of talion punishment is the same kinship of principles (i.e. fatherhood, unclehood, and grand-fatherhood, etc.). Islamic retributive laws, adapted from Imamiyah Jurisprudence (regarding intentional crimes), has declared fatherhood as an obstacle for proving talion. According to the law, if a son is murdered by his father or grandfathers, talion becomes obviated, but blood money and punishment will be probable. This research investigates into instances affected by kinship in terms of jurisprudence. Moreover, the principles and nature of the effectiveness