عنوان پایان‌نامه

بررسی مضمون درخت در آثار پل کلودل



    دانشجو در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی مضمون درخت در آثار پل کلودل" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    زبان وادبیات فرانسه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1722;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62885
    تاریخ دفاع
    ۲۹ بهمن ۱۳۹۲

    در طول تاریخ، بشر عناصر نمادین زیادی را می بیند که حامل معانی رمزآلود بوده و به دوران کهن تعلق دارند. در میان این عناصر، درخت جایگاه بسیار مهمی را به خود اختصاص داده است. نخستین متنی که راجع به درخت سخن می گوید سفر آفرینش در عهد عتیق است. این کتاب به حضور درخت پیش از حضور حیوان و انسان در زمین اشاره دارد. در آغاز قرن بیستم، پل کلودل، نویسنده و سیاست مدار فرانسوی، تعدادی از نمایشنامه های خود را در مجموعه ای به نام درخت جمع آوری می کند. علیرغم تنوع داستان در این نمایشنامه ها، درخت در آنها چند ایده ی مشخص راتداعی می کند که از اثری به اثر دیگر تکرار می شوند. نتایج بدست آمده از خوانش باشلاردی این آثار نشان می دهد که درخت گاه درخت جهانی است به عنوان نماد جهان هستی، و گاه انسان است به عنوان نمونه ی خلاصه شده ی جهان که از عمر بالا و آهنگی منظم پیروی می کند. همچنین درخت واسطه ی میان آسمان و زمین است و چهار عنصر اساسی طبیعت را در خود جای می دهد. شخصیت های نمایشنامه های کلودل در همزیستی با درخت به سر می برند و با او همذات پنداری می کنند. از درخت دانش تا درخت صلیب، نقش های متعددی توسط درخت ایفا می شودکه وجهه ای مقدس یا قهرمانانه به او می بخشند. درخت نمایانگر صفات برتر انسانی از جمله باروری است و گاه مادر و گاه پدر می شود. پل کلودل، با انتخاب مضمون درخت، گستره ی وسیعی از مفاهیم را بر ما گشوده است. کیهان شناسی و اسطوره شناسی، مردم شناسی و قومیت شناسی، فرهنگ و مذهب، جامعه شناسی و روان شناسی، همه در مجموعه ی درخت او مطالعه می شوند. انتخاب این مضمون نشانه ی جهان بینی خاص نویسنده است که برآمده از دانش و تجربه ی عمیق وی می باشد. واژگان کلیدی: مضمون، نماد، درخت، کلودل، باشلارد.
    Abstract
    Au cours de l'Histoire, l'homme rencontre plusieurs objets symboliques qui portent des sens mystérieux et datent des époques antiques. Parmi eux, l'arbre occupe une place très importante. Le premier texte qui en parle est la Genèse. Ce livre précise que la présence de l'arbre sur la terre précède celle de l'homme et des animaux. Au début du vingtième siècle, Paul Claudel, écrivain et politicien franècais, rassemble un certain nombre de ses drames dans un recueil intitulé l'Arbre. Malgré la diversité des histoires de ces drames, l'arbre y symbolise quelques idées définies qui se répètent d'une œuvre à l'autre. En se fondant sur une lecture bachelardienne de ces drames, il en ressort que l'arbre est tantôt l'Arbre cosmique, symbole du Grand Univers, tantôt l'Homme, résumé de l'Univers. Il bénéfice donc d'une longévité et obéit un rythme régulier. Il est d'ailleurs le médiateur entre le Ciel et la Terre, et les quatre éléments essentiels de la nature se réunuissent en lui. Les personnages claudéliens vivent dans une symbiose avec l'arbre et s'identifient à lui. De l'arbre de la Sagesse à celui de la Croix, l'arbre incarne plusieurs rôles qui lui donnent des aspects sacrés ou héroïques. Il symbolise les adjectifs privilégiés de l'homme tel que la fécondité, et devient tantôt mère, tantôt père. Paul Claudel, en choisissant le thème de l'arbre, nous a ouvert un vaste domaine des conceptions. La cosmologie et la mythologie, l'anthropologie et l'ethnologie, la culture et la religion, la sociologie et la psychologie, tous ces domaines sont étudiés dans l'Arbre. Le choix de ce thème est le signe de la vision du monde propre de l'auteur, marquée par ses connaissances et ses expériences profondes. Mots clés: thème, symbole, arbre, Claudel, Bachelard.