طراحی داخلی یک فروشگاه در تهران با الهام از نقش مایه ها و نمادهای ایرانی(نمونه موردی:طراحی داخلی فروشگاه کیف و کفش)
- رشته تحصیلی
- معماری داخلی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66250
- تاریخ دفاع
- ۲۳ بهمن ۱۳۹۲
- استاد راهنما
- صمد سامانیان, حمیدرضا انصاری
- دانشجو
- یاسین رشیدشمالی
- چکیده
- چکیده تزیینات در معماری اسلامی ایران معماری دوران اسلامی مشحون از نقش و نگارهای دلانگیزی است که دامنه وسیعی از نقوش هندسی و غیرهندسی را دربر میگیرد.هنر معماری از بارزترین جلوههای فرهنگ هر قوم و هر دوره تاریخی و نمایشگر گویای فضای زیست آدمی است. از این رو تزئینات در معماری اسلامی القای مفاهیمی چون نظم و وحدت در قالب نقوش هندسی و انتزاعی مانند اسلیمی ها،رنگ های خالص و درخشان طلایی می باشد. طراحی داخلی یکی از زیر شاخه های معماری می باشد که سعی در ایجاد مجموعه ای از بایدها و نبایدها و قرار دادن فرم در برابر فرم و فضا,هندسه در برابر طبیعت, داخل در برابر خارج و همچنین ارتباط معنائی و فرمال میان اشکال هندسی دارد.در این میان نقوش اصیل ملی در عرصه های مختلف زندگی امروزی،بویژه در طراحی و ترسیم معماری ایرانی اسلامی نقش موثری را ایفا می کند.هدف طراحی داخلی بهبود عملکرد فیزیکی و روانی و دست یابی به اصول زیبا شناسی فضای داخلی از جمله فرم،رنگ،نور، دید،مبلمان،عملکرد و محدودیت ها و مقیاس در فضا است.روش تحقیق در پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی می باشد که پس از شناخت معماری اسلامی و تزئینات در معماری اسلامی نقش نمادهای اسلامی در طراحی داخلی مورد بررسی قرار می گیرد و سپس با بکارگیری نرم افزار و برنامه های مختلف طراحی از جمله طراحی سه بعدی و نرم افزار اتوکد به طراحی مبلمان و دکوراسیون داخلی در فروشگاه ها و ترسیم طرح با رعایت نمادهای اسلامی پرداخته می شود.ابزار مورد استفاده در بخش تئوری این پژوهش بصورت کتابخانه ای و بهره گیری از منابع مختلف می باشد. هدف تحقیق بررسی علل اهمیت یافتن هندسه در هنر اسلامی و نحوه بازتاب آن در نقوش تزئینی معماری با توجه به ارزشهای حاکم بر جامعه و شناخت معانی و ویژگیهای نقوش می باشد.متغیرهای تحقیق شامل نقوش ایرانی اسلامی بعنوان متغیر مستقل و طراحی داخلی فروشگاه می باشد. در پژوهش حاضر در ابتدا نقوش ایرانی اسلامی و کارکرد و نقش آن در زمینه های متعدد مورد بحث قرار گرفته و سپس به بررسی الگوها و انواع نظم در نقوش ایرانی اسلامی و همچنین دیدگاه هایی مبنی بر معماری اسلامی پرداخته شده است و در ادامه موضوع اصلی این پژوهش که مبحث طراحی فروشگاه می باشد ساختار و نوع طراحی با گریزی بر چند نمونه فروشگاه
- Abstract
- Abstract Architecture is an art capable of defining and shedding light on the concepts and nuances of each and every culture around the world. Architecture gives us a perspective on cultural expressions of each nation throughout their history and in doing so describes the environment each culture inhabited. In Islamic architecture, Decorations filled with patterns, geometric and symmetric designs and asymmetric and abstract forms create what we call arabesque, a form with pure colors and bright golden lines. Interior design is amongst the branches of architecture which tries to outline and embolden specific rules in pitching form against space, geometry against nature, interior against exterior and in doing so create a world full relational links between meanings and forms between what we can create and what nature has created for us, thus defining an ideal space. In this quest, traditional motifs offer us a way to achieve an improved physical and mental performance in regards to aesthetics of interior space, such as form, color, light, visibility, furniture, performance and limitations of scale in space to be able to design and achieve an Iranian architecture fit for modern life. The research in this study is a cross-section between descriptive and analytical aspects of our understanding on Islamic Architecture and its respective decorational elements within the confines of interior design. The data that we achieve in this research then becomes the corner stone with which we begin to design - using different 3d design software mainly AutoCAD – a space for commercial use, with respect to guidelines on form, symbols and design that are generated on Islamic Architecture. We utilize different sources available both visual and texts to conduct our theoretical research. Our aim in this study is to analyze the importance of the geometry in Islamic art and architecture and the way it reflects in the decorative motifs in accord with the dominant social valueand understanding of such motifs in a historical and social context. Our variables in this research are the Islamic motifs in regards to the process of interior design of the commercial space. In this research first Islamic deigns and motifs and their usages are considered and then the geometry and of such designs and their variations are considered, it is needless to say that all this has been done in regards to the Islamic design aspects. All the findings of such research are then utilized toward the design and production of the commercial space. Of course the process of designing a commercial space in the confines of Islamic architecture is subject to extensive research. In the final stage, designing the space with consideration for different interior aspects in studied. This has been done with complete designs, based on our original concept, of all the details including the furniture and lighting used in this space. The final design complete with all details using the ideas and semiotics and symbology put forth in the traditional values and ideals in Islamic architecture aid us in creating an space for modern use put with roots in Islamic motif and design. Key words: Islamic architecture, Decoration, Islamic Decoration, Traditional Motifs,Arabesque Motifs, Interior design, Commercial space.