عنوان پایاننامه
بررسی فرآیند شکل گیری خلاقیت در طرحهای تعاملی معماری و سازه برای پوشش متحرک صحن مسجد جامع عباسی
- رشته تحصیلی
- تکنولوژی معماری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66273
- تاریخ دفاع
- ۲۶ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- ژاله شریفی
- استاد راهنما
- کتایون تقی زاده آذری
- چکیده
- مقدمه خلاقیت به خودی خود موضوعی بسیار پیچیده و چندوجهی است و آنگاه که بخواهد مسائل فنی و سازهای طرح را در برگیرد این پیچیدگی افزون شده و سردرگمی به همراه میآورد. موضوع "فرآیند شکلگیری خلاقیت در تعامل معماری و سازه" از آنجا برای این پژوهش انتخاب شد که در حوزهی "تکنولوژی معماری" چالشهای این تعامل بیش از هر جای دیگری خودنمایی می کنند. و سردرگمی ناشی از این چالشها به سوالاتی میانجامد که پاسخ به آنها میتواند گام مؤثری در پیشبرد خلاقیت در این حوزه باشد. هدف این پژوهش به شناخت فرآیند خلاقیت در ذهن معماران خلاق (که در طرحهایشان هم به مسئلهی سازه و هم به مسئلهی زیباییشناسی پاسخ گفتهاند) و سپس الگوگیری از آن برای بکارگیری در فرآیندهای خلاقیت تیمی ـ سازمانی میپردازد. دستیابی به فاکتورهای تأثیرگذار در این فرآیند و نیز نحوهی ترکیب، تعامل و مرحلهبندی این فاکتورها و روابطی که با هم دارند، هدف اصلی این پژوهش است. روشکار برای این منظور از دو رویکرد استفاده شد: رویکرد اول موضوع را از منظر پدیداری (بعنوان پدیدهای که در ذهن رخ میدهد) و با روش مطالعات کتابخانهای در شاخهی "نوروساینس شناختی " بررسی کرده و رویکرد دوم موضوع را از منظر فردی (بعنوان روشی که یک فرد خلاق بکار میگیرد) و با روش مصاحبه در قالب تئوری زمینهای بررسی میکند. یافتهها براساس مطالعات مزبور، مقولهی اصلی در این موضوع، "فرآیند حل مسئلهی خلاق" بدست آمد؛ در گام بعدی همهی عوامل تاثیرگذار بر مقولهی اصلی به مقولههای علّی، واسطهای و محیطی تفکیک شده و نحوهی اثر آنها بر مقولهی اصلی مشخص شد. دستهای دیگر از دادهها نیز استراتژیهای طراحان را عنوان کرده و در نهایت ویژگیهایی برای پیامد این موضوع ذکر شدند. بحثونتیجهگیری در نتیجه، مدلی برای خلاقیت تعاملی بدست آمد که براساس یک رویکرد تحلیلی ـ حسی است؛ طراحان ابتدا موضوع مورد نظر را از همهی جوانب وبا جزئیات تحلیل کرده، سپس به دریافت حسّی از موضوع رسیده و بر اساس آن اقدام به تعری سناریو طرح و سپس پردازش ایده میکنند. در این مرحله، مسائل پایداری و زیبایی شناختی بطور همزمان در طرح پیش برده می شوند، و در عین حال با هم تعامل دو طرفه دارند، همزمان سناریو اصلی مد نظر گرفته میشود و در نهایت فرمی بدست میآید که معرف سناریو باشد.
- Abstract
- Abstract creativity is a sophisticated and multi-dimensional subject and when it turns to reconcile architecture and Structure it will be more complicated. This survey is going to challenge the process of creativity in architectural design with specific attention to structural creativity. Hence we are going to know the process of creativity in creative architect's minds and then to identify the factors of this process so that we can illustrate it. Two approaches has been applied in this survey: First, the phynomenological approach which consider the creativity as a phenomenon which occurs in architect's mind; and second, the cognitive neuroscience approach which consider creativity as a method that an architect uses. Each of these two approaches (first from library and information studies and second from interview as a method of qualitative research) led to a model of creativity which were semi-identical. As a consequent architectural creativity can be defined as an analytical-intuitive model which starts with analysis of data such as function, user, client, climate, topography, view, etc.and ends with an intuitive spark which combines all these needs together. This process of finding similarities and relations happens in mind and enjoys some skills like imagination, analogy, metaphor, etc. which can help architect tooffer the best answer. Keywords: Creativity, Architecture, Structure, Process, Neuroscience