عنوان پایان‌نامه

منظر جنگ (طراحی بخشی از شهر خرمشهر با رویکرد باززنده سازی خاطرات و ارزشهای جنگ تحمیلی



    دانشجو در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "منظر جنگ (طراحی بخشی از شهر خرمشهر با رویکرد باززنده سازی خاطرات و ارزشهای جنگ تحمیلی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    معماری‌ منظ‌ر
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63192
    تاریخ دفاع
    ۲۳ بهمن ۱۳۹۲
    دانشجو
    حسین پروین
    استاد راهنما
    حشمت اله متدین

    جنگ همواره در طول تاریخ، امری ناپسند قلمداد شده؛ پدیده ای که ویرانی و خسارت، جزء لاینفک آن است. خسارت و ویرانی نه تنها به کالبد سرزمین، بلکه مهم تر از آن، به مردم آن سرزمین وارد می شود. مردمی که آرزوها و خاطره های خود را با کالبد سرزمینشان پیوند زده اند و حال این کالبد رو به ویرانی است. پس به دفاع از آن برمی خیزند، نه تنها دفاع از ذات مادی سرزمینشان، که دفاع از خاطرات و علایق و وابستگی هایشان. دفاع از آینده فرزندانی که در حال، رو به خرابی است.در این" دفاع" است که مردم در کنار هم قرار می گیرند و تعاملات اجتماعی خاصی پدیدار می شود که شاید در شرایط دیگر هرگز به منصه ظهور نمی رسد. بعد از پایان هر جنگ، تلاش می شود که، نه خود جنگ، بلکه این" تعاملات اجتماعی خاص" حفظ ، و به نسل بعد منتقل شود، شرحی از رشادت ها دلتنگی ها و خاطرات خوب و بد. سرزمین ما هم از جنگ در امان نبوده، و آخرین جنگی که در ایران رخ داد، جنگ هشت ساله با عراق بود که به مردم ما تحمیل شد. در این میان استان خوزستان، یکی از مهمترین جبهه های نبرد، و خرمشهر شاید مهم ترین شهر درگیر جنگ بود. شهری که بعد از مقاومت جانانه جوانانش به تسخیر عراق در آمد و با فتح مجددش، موجبات پیروزی ایران در جنگ هشت ساله را فراهم نمود. فتحی که نه تنها خرمشهری ها، که همه مردم ایران را خوشحال کرد. بعد از اتمام جنگ، و با شروع بازسازی مناطق جنگ زده، عملا زنده نگه داشتن خاطرات جنگ، از مرحله شعار و داستان فراتر نرفت، و در زیر چرخ بازسازی ها، فقط برخی ساختمان های خاص حفظ شد و امروزه عملا نشانه ای از واقعیت جنگ، به جز در خاطرات افراد، باقی نمانده است و در این میان تلاش برای بیان خوب ها و بدی های جنگ، به دور از شعار زدگی، در قالب طراحی منظر یک شهر، اهمیتی ویژه ای دارد. ازین رو در صفحات پیش رو، با انتخاب بخشی از بافت خرمشهر ، تلاش شده است تا نمودی منظرین از تعاملات اجتماعی و حال هوای جنگ تحمیلی، با تاثیرپذیری از تاریخ این جنگ و دفاع مردم خرمشهر ارائه شود.در این راستا، نخست به طرح موضوع پرداخته شده است و سپس با مطالعه ی روندهای تاریخی جنگ تحمیلی و شرایط کنونی موضع طراحی، بن‌مایه های طراحی مشخص شده و سپس با بررسی نمونه هایی از یادمان سازی برای جنگ در ایران و جهان، طراحی منظر جنگ در شهر خرمشهر پی گرفته شده است و سپس مدارک طراحی مورد نیاز ارائه‌ش
    Abstract
    War is always perceived as a negative and destructive phenomenon; a phenomenon which destruction and disaster are always it’s certain consequences. Being attacked, people whom not only their homeland but also their dreams and collective memories are threatened, start to defend and by defending their mutual properties such as land, history and memories, they make new relationships and interactions which are almost impossible to be seen in other circumstances. after these wars, people try to save and protect the above mentioned relationships and intractions and teach it to the next generations. our country faced the longest classic war of 20th century against the invasion of Iraq.in these context, khorramshahr was actually the most important and significant city during the war. The history of defending this city is one of the most influential parts of our glorious history. After the end of war, and by the advent of peace time and rebuilding the cities affected by war, saving above mentioned memories and values has been forgotten and those interactions are only alive in the memories of the citizens of those cities. Because of this, trying to express those interactions, values and relationships is quite important. Accordingly, by choosing a part of khorramshahr’s urban fabric, I tried to present an architectural expression of above mentioned values and interactions through landscape. After the introduction, the history of war and specially history of war in khorramshar and the properties of the site is surveyed thoroughly. After that by reviewing some examples of war landscape in Iran and other countries the design was started. Plans , sections and perpectives are enclosed.