عنوان پایاننامه
باز طراحی و سازماندهی محوطه اطراف آرامگاه سعدی شیرازی با رویکرد خلق منظری نمادین
- رشته تحصیلی
- معماری منظر
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63525
- تاریخ دفاع
- ۲۳ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- سعید غلام پور
- استاد راهنما
- حشمت اله متدین
- چکیده
- شیخ اجل، سعدی شیرازی عاشق زیبایی است و جمالپرستی تز اوست. او زیباییهای موجود در طبیعت را درک کرده و به همینخاطر طبیعت در نظر وی جایگاه خاصی دارد. طبیعت در نگاه سعدی تعابیر مختلفی دارد و مفاهیم مختلف اخلاقی و مذهبی و .... را در قالب استعارههایی از طبیعت بیان میکند. از سوی دیگر با توجه به جهانبینی ایرانیان و توصیفاتی که از بهشت آمده است، طبیعت در فرهنگ ایرانی- اسلامی جایگاه خاصی دارد. همین توجه ویژهی ایرانیان به طبیعت سبب شکلگیری الگوهای خاص در ساختار طراحی مزارهای ایرانی شد و باغ مزار ایرانی شکل گرفت. اصول طراحی حاکم بر ساختار باغ مزارهای سنتی از عمق اندیشهی ایرانی گرفته شده بود و ریشه در اعتقادات وی داشت. ساختار طبیعی باغ مزارها، با فرهنگ و آیین ایرانیان گره خورد و دارای ارزش شد. با پیشرفتهای دنیای غرب و مطرح شدن اندیشههای دوران مدرن، ساختار فکری و به طبع آن نظام باغ مزارهای ایرانی تغییر یافت. ساختاری که زمانی نظام منظر آن حاکم بر ایدههای طراحی بود جای خود را به تندیسهایی نمادین داد که ارتباط مستقیمی با اندیشهها و دنیای پیرامون داشت. بهطور یقین این طراحی قادر به بیان کامل روحیهی خردمندی چون سعدی نبود و به همین خاطر بهنظر میرسد با بازگشت به اصول طراحی سنتی و توجه به طبیعت و احیا ارزشهای موجود در طبیعت میتوان باغ مزاری را در خور شأن روحیهی طبیعت دوست سعدی خلق نمود.
- Abstract
- Saadi was lover of beauty. He has realized beauty in nature, so nature has a special place in his viewpoint. Nature has different interpretations in Saadi's viewpoint. Saadi states different concepts such as moral, religious and … with the metaphor of nature. On the other hand according to the Iranian viewpoint and description of paradise, nature has a special place in Iranian- Islamic culture. Iranian tendency to the nature caused formation specific pattern in Iranian tomb's structure design and Iranian Bagh- Mazar formed. The design principles of traditional Bagh- Mazars was emanated from Iranian thought and was rooted in his believes. The natural structure of Bagh- Mazars combined with Iranian culture and religion so became valuable for them. With the development of the West and the introduction of modern ideas, Intellectual structure and based on that the system of Iranian Bagh-Mazars were changed. The new structure was replaced with monumental icon instead of landscape structure which based on design concepts in past. The new approach was directly related to thoughts and the world around. Surly this method of design couldn’t express the view point of Saadi completely so Returning to traditional design principles and attention to nature and revive the values of nature can create a new Bagh-Mazar which is completely matched with Saadi's view point. Keywords:Saadi Shirazi, The tomb of Saadi Shirazi, Bagh- Mazar, landscape of tombs, architectural of tombs, design principles of Persian gardens, structure of Persian Bagh-Mazar, monument