عنوان پایان‌نامه

طراحی خانه کودک با رویکرد پرورش خلاقیت (کودکان ۱۱-۵)



    دانشجو در تاریخ ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "طراحی خانه کودک با رویکرد پرورش خلاقیت (کودکان ۱۱-۵)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مهندسی معماری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65896
    تاریخ دفاع
    ۲۱ بهمن ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    قاسم مطلبی

    توجه به کودکان به عنوان یکی از آسیب پذیرترین اقشار جامعه، در واقع بر رشد و پرورش انسان های آینده تاکید دارد. زیرا کودکان، عامل پیوند نسل های گذشته و آینده درهرجامعه محسوب می‌شوند و عامل انتقال سنت ها ،فرهنگ ها ، اعتقادات ،باورها و پیشینه های هویت بخش هستند.از دیگر سو، دوران کودکی بهترین زمینه را برای تعالی شخصیتی، تربیتی و میل بیشتر به زندگی جمعی فراهم می سازد؛ بنابراین توجه به ایجاد محیطی مناسب برای رشد کودک و آشنایی با نیازها و سرشت فطری او زمینه ساز رشد درست شخصیتی و تربیتی وی به عنوان نسل سالم فردا، خواهد بود. هدف پژوهش حاضر طراحی فضایی است که علاوهبر ایجاد حس صمیمیت در کودکان مقدمات آموزش و شکوفایی استعدادهای وی,از جمله خلاقیت را فراهم آوردکه این امر نیاز به درک صحیح و آگاهانه عوامل موثر بر موضوع ذکر شده دارد تا ضمن سازماندهی و تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوطه بتوان به نقش تعاملی فضای معماری در پیشبرد یا سرکوب استعدادهای کودکان و همچنین بهره گیری از این تعامل صحیح به عنوان یکی از ابزارهای آموزش و عوامل موثر بر یادگیری پی برد. در پژوهش حاضر، پس از مرور ادبیات موضوع که شامل روانشناسی کودک،خلاقیت کودک و کیفیات فضایی مطلوب برای کودک است ضمن تحلیل مشاهدات، مطالعات کتابخانه ای و بهره گیری از خاطرات نگارنده،طی روندی و با تأکید بر کودک و آموزش خلاق او ،سعی گردید فضایی طراحی شود که در عین فراهم نمودن آسایش و امنیت کودک،خلاقیت او را نیز بپروراند و در راستای تقویت مهارت های جمعی و فردی او گام بردارد.
    Abstract
    Paying attention to the children as one of the most vulnerable classes of the society is indeed focusing on the development and nurture of future human being; because children are considered as the linkage between past and future generations in any community as well as the factor for transferring the traditions, cultures, believes, and histories. On the other side, the childhood era provides the best field for promoting the personality, nurture and greater desire to social life; therefore, considering a proper medium for development of the child and knowing his needs and innate nature underlies his/ her suitable personality and educational development as healthier future generation. The purpose of this study is designing a space where besides making the sense of intimacy in the children provides the arrangements for training and development of his/ her talents and this requires proper and informed perception of factors influencing on the subject as mentioned here to find put the interactive role of architectural space for progressing or suppressing the talents of children as well as benefiting from such proper interaction as one of the training tools and factors influencing on learning besides organizing and data analysis. In this study, after literature reviews including the child psychology, child creativity and quality of suitable spaces for children, by analyzing the observations, library studies and benefiting from memories of the author, during a trend and stressing on the child and his/ her creative training, it was tried to design a space while providing the calm and security for children, increase and develop its creativity as well with promoting his/ her individual and collective skills. Keywords: Child Home, Child Creativity, favorable environment for children