عنوان پایان‌نامه

باز آفرینی خانه ی کودک صبا شهر(طراحی کودک محور)



    دانشجو در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "باز آفرینی خانه ی کودک صبا شهر(طراحی کودک محور)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    معماری داخلی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65841
    تاریخ دفاع
    ۲۰ بهمن ۱۳۹۲

    چکیده پایان¬نامه حاضر تلاشی کوچک برای فرار از دید تک بعدی به مسئله زیستن و معماری است و در این راه از راهکار بازآفرینی فضا برای درک چند بعدی مسئله بهره گرفته شده است. طراحی معماری به عنوان فرآیند حل مسئله دیده شده است و در واقع فرم برآیند حل نیروهای موجود است. در این مسیر شناخت نظرگاه ذینفعان و ذی نفوذان پروژه و ورود آنها به فرآیند، نقشی اساسی و کاربردی در شناخت و حل مسئله دارد. نمونه موردی پژوهش، مدرسه¬ای محروم واقع در صباشهر کرج مختص پناهندگان افغان زیر نظر انجمن یاری کودکان در معرض خطر است. کودکان به عنوان کاربران اصلی فضا در کنار معلمین مورد توجه قرار گرفتند و از طریق جعبه ابزار پژوهش مشارکتی دیوید دریسکل با گروه پژوهش وارد کنش شدند. این کنش متقابل در فضای مدرسه به درک متقابل و عمیق طرفین از واقعیات فضا منجر شد. چالش اصلی کودکان و مدرسه جدایی گزینی آنها از جامعه غالب صبا شهر به واسطه شرایط مهاجرنشینی شناخت شد. در واقع مشکلات معماری فضا بخشی کوچک از مشکلات روزمره این کودکان بود. در هماهنگی با مسئولین مدرسه قرار بر این شد همزمان با تغییر کالبدی فضا سیستم اداره مدرسه و سیستم آموزش مدرسه در یک کلام فعالیت¬هایی که در مدرسه انجام می شود تغییر نمایند. این تغییر راستای ایجاد شرایطی است که این کودکان مهاجر در جامعه غالب صباشهر پذیرفته شوند و با جامعه¬ی آنجا یکپارچه شوند. در واقع تغییر وضعیت اجتماعی کودکان مهاجر نسبت به جامعه غالب، از حالت جدایی گزینی(Exclusion) به یکپارچگی(Inclusion) است. سیستم اداره و آموزش مدرسه باید از حالت معلم محور به دانش آموز محور تغییر نماید و برنامه¬های آموزشی غیررسمی در راستای طرح ریز ارتباط بیشتر کودکان مهاجران با کودکان و مردم صبا شهر بیشتر بیشتر شود و رفع تنش ها ظاهری رخ بدهد. فعالیت هایی متنوع با الویت گروه به فرد، اعم از کلاس قرآن، کلاس ورزش، کلاس بحث گروهی، کلاس فنی حرفه¬ای و ... برای مدرسه در نظر گرفته شد. فضای مدرسه بر این اساس فضایی خنثی و انعطاف¬پذیر در نظر گرفته شد تا به راحتی رنگ فعالیت را به خود بگیرد و البته امکان¬های هر فعالیت به خوبی در فضا دیده شد. گروه پژوهش و طراحی با شناخت دقیق مسئله و آشنایی با دید کاربران نسبت به فضا و اتفاقات آن حوزه¬ی کاری خود را تشخیص داد و با اعمال تغییرات در نیروهای مختلف شکل دهنده¬ی فضای آم
    Abstract
    Abstract The present thesis is a slight endeavor to escape from one dimensional approach to life and architecture and for that the method of regeneration has been utilized. The architecture design is considered as the solution process. In fact, it is the resulted form for solving the present powers. In this way the recognition of the involved people points of view and the influential people of the project and their involvement in the project have a fundamental and major role in recognition and solving the issue. The case study of the project is a deprived school located in Sabashahr, Karaj for the Afghan refugees under the scrutiny of the Assisting Council for the vulnerable children. The children as the major users of the space are concentrated as well as the teachers and by the help of corporative research tool of David Drixel have come into interaction with the research group. This action in school space has caused a direct and deep interaction with the realities of the space. The major challenge of the children and the school is the children’s tendency to exclusion from the dominant society of Sabashahr due to their especial immigration conditions. In fact the problems of space architecture are only minimal problems in comparison with the variegated daily problems of those children. In collaboration with the school authorities, it was assumed that at the same time with the changes in the physical space, the management system of the school and its educational system and generally all the operations and the activities in school will be altered. This change is in line with making conditions that these child migrants will be accepted in the dominant community of Sabashar and will have an increase in their contact with the children and the people of Sabashahr. Therefore, the change in the social situation of the child immigrants in comparison with the dominant society is from Exclusion to Inclusion. The system of control and education of the school should be c