عنوان پایان‌نامه

بررسی رابطه بین نرخ کارمزد صدور بیمه نامه ها با استقبال صادرکنندگان ایرانی از بیمه نامه های صندوق ضمانت صادرات ایران



    دانشجو در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی رابطه بین نرخ کارمزد صدور بیمه نامه ها با استقبال صادرکنندگان ایرانی از بیمه نامه های صندوق ضمانت صادرات ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت بازرگانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 201;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64302
    تاریخ دفاع
    ۲۳ بهمن ۱۳۹۲

    یکی از مهمترین‌ موضوعات‌ در توسعه‌ صادرات، خطر تاخیر یا عدم پرداخت ارزش کالای صادراتی‌‌است. صادرکنندگان نمیتوانند‌ تحولات‌ سیاسی ‌‌و اقتصادی همه کشورها را پیش‌بینی کنند و ترجیح میدهند با کشورهای محدودی تجارت کنند. این به‌ معنی از دست دادن بازارهای جدید است‌که از موانع اصلی رشد اقتصادی محسوب میشود. برای‌ حل ‌این ‌مشکل،شرکتهای بیمه ‌صادرات و اگزیم بانکهاپدید آمدند تا ریسکها را کم، و زیان احتمالی صادرکنندگان را جبران کنند. از آن جمله صندوق ضمانت ‌صادرات‌ ایران است که عوامل اثرگذار بر استقبال از بیمه نامه های این شرکت موضوع تحقیق حاضر می باشد. چون عوامل مختلفی برای عدم استقبال صادرکنندگان از بیمه‌نامه ذکر شده ( مثلا تاثیر عدم پرداخت به موقع خسارت ، تاثیر فقر فرهنگ بیمه در کشور، بروکراسی پیچیده اداری و...)، پنج بعد از ابعاد مذکور، با تمرکز بیشتر بر تاثیر حق بیمه بر استقبال از بیمه نامه‌ها در این تحقیق مورد بررسی قرارگرفت.این تحقیق‌ ازانواع کاربردی و نیز توصیفی- پیمایشی میباشد. اطلاعات لازم ازطریق توزیع‌ پرسشنامه بین صادرکنندگان ‌گردآوری، وقلمرو مکانی تحقیق، صندوق‌‌ ‌و سازمانهای مربوطه و جامعه آماری نیز صادرکنندگان ایرانی همکار با صندوق تعیین شد. نتایج بدست آمده از پنج محورِ بررسی شده ( تاثیر بروکراسی اداری‌ و طرح تکریم ارباب رجوع و امور رایانه؛ تاثیر فعالیتهای واحدهای خسارت، حقوقی و مالی؛ تاثیر فعالیت های واحدهای صدور بیمه نامه و ریسک؛ تاثیر برقراری تخفیفها و امتیازها در حق بیمه و بالاخره تاثیر اطلاع رسانی و آموزش، بر استقبال صادرکنندگان از بیمه نامه‌ها) نشان داد از نظر پاسخگویان، محور رعایت صحیح بروکراسی و تکریم ارباب رجوع میتواند اثر بیشتری بر افزایش استقبال از بیمه نامه ها داشته باشد.
    Abstract
    The exporters cannot predict and economic evolutions of all countries and for this, they prefer to have business with a limited number of countries. By this method, they can predict their economic and political procedures to some extents and keep the export away from probable dangers.The export insurance companies were created to reduce commercial and political risks. Among them is the Export Guarantee Fund of Iran (EGFI) which the factors effective on welcoming of insurance policies of these companies have become the subject of current study Five aspects are investigated in this study by more concentration on the influence of insurance fee on welcoming of insurance policies are studied . The current research is from the applied type and descriptive-survey type.The place territory of research was determined as the fund and relative organizations and the statistical community was determined as Iranian exporters. The results gained were investigated in five axis (the influence of administrative bureaucracy and the plan for respecting clients and computer affairs; the influence of activities of losses units; legal and financial; the influence of activities of insurance and risk units; the influence of providing discounts and privileges in insurance fee and at the end the influence of information giving and education on welcoming of exporters from insurance policies) indicated that in the opinion of responders, the axis of proper observance of bureaucracy and respecting clients can have a more influence on increase of welcoming from insurance policies.