عنوان پایاننامه
ارزیابی عملکرد مدیران منطقه ۲ آموزش و پرورش شهر تهران(با استفاده از رویکرد باخور ۳۶۰درجه)
- رشته تحصیلی
- مدیریت منابع انسانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62477;کتابخانه پردیس البرز شماره ثبت: 107
- تاریخ دفاع
- ۱۴ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- کیومرث مظهر
- استاد راهنما
- عباس منوریان
- چکیده
- بازخور 360 درجه یک روش مناسب در زمینه توسعه کیفیت رهبری و مدیریت توسعه است. این فرایند، سیکل کاملی است که خلاصه بازخوری از همه افراد ( سرپرستان، پرسنل تحت سرپرستی، همکاران و اربابرجوع ) در مورد جنبه های مختلف سبک رهبری، مدیریت و عملکردشان ارائه می کند. بازخور به افراد کمک می کند تا ادراک خود را در مورد محیط کاریشان، با ادراک ارزیابی کنندگان مهم مقایسه کنند. هدف از این تحقیق ارزیابی عملکرد مدیران مدارس منطقه 2 آموزش و پرورش تهران بر اساس ارزیابی 360 درجه است که به سازمان در شناسایی شکاف یا نقاط کور با دیدگاههای افراد داخل و خارج کمک می کند. خود ارزیابی براساس یک سری ابعاد رهبری سازمانی مطرح و با ارزیابی صورت گرفته بوسیله مدیران، همکاران، پرسنل تحتسرپرستی و مشتریان مقایسه گردید. روش تحقیق مورد استفاده توصیفی پیمایشی بوده و جامعه آماری این تحقیق مدیران مدارس منطقه 2 آموزش و پرورش تهران است که با بررسی صورت گرفته نتایج تحقیق حکایت از آن دارد که تفاوت معناداری بین ارزیابی خود مدیران و پرسنل تحت سرپرستی، مدیران مافوق و همکاران وجود ندارد ولی از سوی دیگر اختلاف معنی داری بین ارزیابی خود مدیران میانی و ارباب رجوع یا والدین آنان وجود دارد. ضمناً با توجه به نتایج حاصله از آزمون فریدمن مدیران میانی از دید تمامی گروههای مختلف تحقیقی، از لحاظ ابعاد مدیریت منابع انسانی و کنترل، دارای میانگین رتبه پایینی بوده اند.
- Abstract
- 360 degree feedback is a appropriate method in the field of leadership quality development and management development. This process, is a whole circle which is feedback from everybody (supervisors, subordinates, collogues and clients) in many aspects of leadership style, management and their performance. Feedback helps people to compare their understand from environment with the other evaluators. This study was aimed to evaluate the performance of mangers based on 360 degree assessment, which help organization to identify gaps or “blind spots” with internal and external stakeholders. Self-assessment on a series of organizational leadership dimensions is proposed, which is compared to evaluations by boss, colleagues, subordinates and customers. The method of this research was descriptive and the statistical population was managers (in Tehran) participated in this study. The results of this research indicate there is no difference between self evaluation of middle managers and the evaluation of colleagues, subordinates and supervisors but there is significant difference between self evaluation of middle managers and their clients. Additionally, considering Friedman test middle managers from the view points of all groups, were in low rank in dimensions of human resource management and Control.