عنوان پایاننامه
منظر صوتی-باغ برای کودکان نابینا
- رشته تحصیلی
- معماری منظر
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67297
- تاریخ دفاع
- ۲۳ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- سمیرا میوه چیان
- چکیده
- چکیده در فضایی که همه ما زندگی میکنیم چگونگی فائق آمدن به فضا و درک حس مکان بیشتر بر عهد? حس بصری ما بوده است، همواره این حس در راه جمعآوری اطلاعات و تشکیل تصویر ذهنی بر حواس دیگر سبقت میگیرد. چراکه اطلاع رسانی از این گیرنده با سرعت بیشتری نسبت به حواس دیگر اتفاق میافتد و شخص بدون این که برای آن تلاشی بکند قادر به مکانیابی میباشد. لذا در فضای شهری موجود ما، حس بصری سهم به سزایی در تشکیل تصویرواره ذهنی همه ما دارد. در نتیجه در زندگی افرادی که از این حس بیبهره می باشند مسئولیت جمعآوری اطلاعات به عهد? حواس دیگر است و اینجاست که معنی فضا با مداخل? حواس دیگر گستر? وسیعتری پیش روی ما میگشاید. از این رو در این پایاننامه به مطالعه شاخصههای فضا، چگونگی ادراک انسان و بهطور خاص ادراک انسان نابینا از فضا میپردازیم. در ادامه با آشنایی با مسائل روزمر? نابینایان و آسیبشناسی وضعیت موجودی که این افراد در آن به سر میبرند و با توجه به استانداردها و قواعد طراحی برای نابینایان و کمبینایان به جمعآوری اطلاعات لازم برای طراحی میپردازیم. مطالع? نمونه موردیهای موجود بسیار راهگشای چگونگی برخورد با موضوع بوده و منجر به آگاهی و توانایی بیشتر برای مقایسه وضعیت فضاهای موجود در داخل و خارج کشور شده است. برای فراهم آوردن یک بستر مناسب برای طراحی و با توجه به ویژگیهای افراد نابینا و کمبینا و خواستههای آنها از محیط و بررسی پتانسیلهای لازم، موجب انتخاب سایت این پروژه شده است. در ادامه مسیر ارائه راهکارها و ایدهپردازی در روند طراحی پروژه شرح داده شده است و در پایان طراحی پروژه با ارائه مدارک مورد نیاز قابل مشاهده است.
- Abstract
- Abstract According to the characteristics of human perception of space and environment and the role that the visual sensation of the speed and volume of information that is transmitted to humans plays, the question always arises in the absence of visual abilities, how humans are able to locate and to live and participate in the daily activities? How in different situations and environments humans are able to explore the relationship between spaces? How can we engage and motivate the society to have a dynamic community for Interaction and participation? In this context, the empty place of enjoyment of the visual sense in blind and low-vision people’s life directs us to understand the importance of the contribution of the other senses in gathering information to form a mental picture to understand the environment, and at the same time strengthened the necessity and importance of these senses. In a space measuring of a sighted person, by visiting the above information is received and can identify and understand the subject at any time. The normal human needs less to keep the information be restored. Therefore, accurate and permanent space needs to understand for them is not needed since they can catch the details of each moment just before they arrive at, but the blind man because of the lack of sight or harsh weakness of that need to understand the environment by other senses. In the case of blind and low-vision, the interest to develop and strengthen knowledge and its usage in developing sensory formed perceptions of social relationships, promoting the movement skills are significant and to boost their confidence and helps they move lubrication practices. Keywords: Blind, Characteristics of space, Mental Pictures, Sense of place, Urban Space.