عنوان پایان‌نامه

امکان سنجی جذب گردشگران خارجی به جزیره کیش با استفاده از مدل اس ذبلیو ا تی



    دانشجو در تاریخ ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "امکان سنجی جذب گردشگران خارجی به جزیره کیش با استفاده از مدل اس ذبلیو ا تی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 1346;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61906
    تاریخ دفاع
    ۲۵ بهمن ۱۳۹۲
    دانشجو
    آسیه سعیدی
    استاد راهنما
    احمد پوراحمد

    جزیره کیش که به عروس خلیج فارس شهرت دارد، با داشتن موقعیت جغرافیایی مناسب، سواحل زیبای مرجانی و آب های زلال و همچنین هوای بسیار مطبوع در بخشی از سال، از پتانسیل بالقوه بالایی در جذب گردشگر برخوردار است. با این وجود آمارها نشان می دهد میزان گردشگر بین المللی ورودی به جزیره کیش نه تنها در مقایسه با برخی کشورهای همجوار با شرایط جغرافیایی مشابه نظیر دبی (که در صدر مقاصد گردشگری منطقه قرار دارد)، بلکه حتی در مقایسه با پیش بینی طرح جامع توسعه گردشگری کیش (410 تا 860 هزار نفرگردشگر خارجی برای سال 1390) تنها 21517 نفر بوده است. هدف از این پژوهش بررسی مزیت ها و محدودیت های امکان توسعه گردشگری بین المللی به جزیره کیش و همچنین انتخاب استراتژی های مناسب درجهت توسع? این صنعت در منطقه مورد مطالعه می باشد. این پژوهش که براساس مدل ترکیبی تحلیل استراتژیک SWOT و مدل برنامه ریزی استراتژیک QSPM صورت گرفته ، به بررسی یافته های مطالعات کتابخانه ای و نتایج یک بررسی میدانی ازطریق توزیع پرسشنامه بین گردشگران خارجی و همچنین مصاحبه با کارشناسان حوزه گردشگری پرداخته است. تحلیل های حاصل از مدل SWOT نشان می دهدکه نقاط ضعف بر قوت ها و نقاط تهدید بر فرصت ها غلبه داشته است. از این رو از میان استراتژی های چهارگانه مدل SWOT استراتژی تدافعی پیشنهاد می گردد. درعین حال، جدول اولویت بندی استراتژیهای انتخاب شده QSPM بیانگر آن است که از میان ده استراتژی برگزیده، استراتژی "تقویت وتوسع? تبلیغات گردشگری و معرفی جاذبه های کیش در رسانه های معتبر جهانی" و نیز استراتژی "تسهیل و تدوین قوانین جدید در بخش هایی از جزیره" به دلیل دارا بودن بیشترین جذابیت نسبت به دیگر استراتژی ها از اولویت بالاتری برخورداراست.
    Abstract
    Kish Island, known as the bride of Persian Gulf, has high potential in attracting tourists due to its convenient geographical location, beautiful coral beaches and crystal clear waters as well as very pleasant climate in part of the year. However, statistics show that the number of the international tourists entering Kish Island compared to some neighboring countries with similar situations (such as Dubai) and even compared to the predictions of Master Tourism Development Plan of Kish Island (410 to 860 thousand foreign tourists in 1390) have been only 21,517. The purpose of this study is to evaluate the advantages and limitations of international tourism development of the island. Also, it aims to study the selection of appropriate strategies for the development of this industry in the studied region. The research, based on a combination of strategic SWOT analysis and strategic planning model QSPM, reviews the findings of library studiesand discusses the results of field studies through distributed questionnaires among foreign touristsas well as interviews with experts in the field of tourism.Analysis from the SWOT model showed that the weaknesses outweighed the strengths and the threats outweighedthe opportunities. Henceamong quad (four) strategies of SWOT model, defensive strategy is suggested. However, the Prioritization Table of selected strategies of QSPM indicated that among ten chosen strategy, the strategy of "strengthening and development of tourism advertising and introduction of attractions of Kishin the globally recognized media" as well as the strategy of "facilitating and new legislation in some parts the island" enjoy a higher priority due to its highest attractiveness in comparison to other strategies. Key words: Kish Island, international tourism, SWOT and QSPM analysis model