عنوان پایاننامه
کارکرد و ماهیت اشیاء در تصاویر سینمایی یاسو جیرو ازو
- رشته تحصیلی
- سینما
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64470
- تاریخ دفاع
- ۲۳ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- صبا جاور
- استاد راهنما
- فرشاد فرشته حکمت, حسن بلخاری قهی
- چکیده
- چکیده شئ در کارکرد غیر اکسسواری خود در فیلم، بطور کلی به عنوان مجاز برای ساخت معنا به کار می رود . معناسازی با اشیاء در تاریخ سینما سابقه ای دیرینه دارد . از آیزنشتاین تا آوانگاردهای اروپایی چون ریشتر و فرنان لژه و آثار بسیاری در سینمای امروز. در فیلمهای یاسوجیرو ازو (1963-1903) این استفاده به شیوه ی بخصوصی انجام گرفته است. پس از مرگ یاسوجیرو ازو سینمای او همواره در جهان مورد توجه بوده است. چنانچه فیلم داستان توکیو هرسال جزو ده فیلم برتر جهان انتخاب می شود. زمانی که از سینمای او صحبت می شود، ناگزیر به نقش اشیاء در سینمای ازو نیز پرداخته می شود. در زمینه ی نقش اشیاء در تصاویر سینمایی، چه بصورت اعم و چه بطور اخص، سینمای ازو آن چنان پژوهش مستقلی صورت نگرفته است و معمولا لابلای توضیح یک فیلم از این موضوع نیز به اختصار سخن گفته می شود. در حالی که بررسی چنین مقوله ای بررسی زیبایی شناختی های متنوعی از فیلمسازان مختلف را سبب می شود که در دانش سینمایی لزوم پرداختن به آن حس می شود. روش تحقیق این پایان نامه توصیفی- تحلیلی و روش جمع آوری اطلاعات کتابخانه ای و رجوع به آثار سینمایی است. منابع در زمینه ی سینمای ازو و اصول کلی سینما انتخاب شده است. به علت کمبود منابع پارسی درباره سینمای ازو، چند نمونه منبع انگلیسی نیز به کمک آمده است. نکته حائز اهمیت دیگری که منتقدان بسیاری نیز به آن اعتقاد دارند این است که فیلمهای ازو برگردان اندیشه ذن هستند که پایه های فرهنگی ژاپن نیز بر آن استوار است. در فصل اول با بررسی ماهیت اشیاء به بازتابی از مفاهیم بنیادین ذن می رسیم. . در این فصل تکنیک های سینمایی خیلی مورد توجه نبوده و در دو فصل بعدی با دسته بندی تکنیکهای سینمایی ازو و تاثیر هر یک از آنها در ارائه اشیاء بعنوان ناظر و یا در جهت ساخت معنای مجازی مورد بررسی قرار می دهیم. در فصل آخر نیز شئ وارگی بازیگران مورد بررسی قرار می گیرد. البته در تمام فصلها، ناگزیر دو مسئله ی ماهیت و کارکرد در کنار هم بیان می شود چرا که این دو قلمرو در مورد ابژه ها در فیلم قابل تفکیک نمی باشند. کلیدواژه ها: ازو، اشیاء،ماهیت و کارکرد اشیا در سینما،ذن.
- Abstract
- Objects often are used as a tool for decorating in films. But in some films they are used for demonstrating a concept, so it is a metaphor or allegory,from the first ages of cinema , from Eizanstein to Fernan Leze,Hans Richter and many Europian avant-gardists, or many contemporary filmmakaers. In Yasujiro Ozu's cinema, making concept with objects happens in a special manner. After Ozu's death, his cinema was considered so much all around the world. All critics that investigate about Ozu's films, often consider objects shots in his films, but there is not any complete research in this field and all they say is: his shots and structures of films is translation of Zen and his object shots are special and incommensurable. This research tries to analyze the nature and function of objects in his films and also his technics used in this way. The way of this research is descriptive_analytical and according to films. In first section, objects' nature and its relationship with Zen is focused. In second section we discuss about making concept with objects shots. Third section will focus on objects as spectator (viewer) so many shots are their POV. Forth section investigates object-like acting in his films. In all sections both the nature and function are considered because any object will not used in a film except for its function and its function demonstrates its nature. Keywords: Ozu, Objects, nature and function of objects in cinema, Zen.