برنامه ریزی فضایی محله با رویکرد مشارکتی با هدف افزایش حضور نوجوانان ۱۸-۱۵ سال ، مطالعه موردی : محله گلها
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی شهری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65803
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- مینا رضایی
- استاد راهنما
- حمیدرضا پارسی
- چکیده
- چکیده نوجوانی دوره سنی است که در آن بخش عمدهای از فرآیند رشد، در بیرو ن از خانه و با همسالان می گذرد، بنابراین نقش محیط در رشد آنها اهمیت بیشتری مییابد. علیرغم آن که در نوجوانی، نسبت به کودکی تجربیات فضایی گستردهتر است؛ باز هم محله فضایی است که عمده حضور فضایی نوجوانان در آن رقم میخورد . بنابراین، برنامهریزی محلهای در ایجاد محله ای مناسب حضور نوجوانان ضرورت دارد. پژوهش حاضر، با انتخاب محله گلها به عنوان نمونه مطالعاتی، به برنامهریزی محله ای مناسب حضور نوجوانان پرداخته است. در این پژوهش رویکرد اتخاذ شده، رویکرد مشارکتی است و تکنیک آن برگزاری جلسات حضوری، تکنیک نگاشت مکانی ، تحلیل عکس و تکنیکهای مبتنی بر تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات است . در بخش و همچنین روش ترکیبی سوات و تحلیل سلسلهمراتبی GIS ارزیابی نیز از تحلیلهای مکانی با استفاده از نرم افزار استفاده شده است. پس از تعیین شاخصهای محبوب و نامحبوب بودن مکانها و مسیرهای محله و ارزیابی سایر معیارهای غیر مکانی تعییین شده برای افزایش حضور نوجوانان در فضای شهری، نتایج نشان داد، عمده مسله مانع حضور نوجوانان ،یکنواختی کاربری و نبود فضای سبز و محورهای پیاده است. درنتیجه، سیاستها و اقدمات لازم برای رفع این مشکل تبیین شده و همچنین روشهای مشارکتی با نوجوانان ارائه شده است.
- Abstract
- Teenagers spend most of their time with their peers, outside their homes. Therefore, the environment in which they live, plays a great role in the growth of young adults. Although teenagers’ spatial experience is wider than children, but most of their experiences are still in their communities in which they live, so community planning become important as it can improve teenagers’ quality of live This research, focuses on community planning in Golha community, a middle aged community in central part of Tehran. In this research, through a participatory approach, stakeholder group meeting were organized in three high schools in Golha community. Place mapping techniques, photo analyzing and ICT tools were used. Through these tools, popularity and unpopularity indexes for places and routes in the community were determined. Based on these spatial indexes along with other non-spatial indexes which influence presence of teenagers in the community, results showed that the main problems which restrict teenagers’ presence in the community are monolithic land uses, lack of green spaces and pedestrian ways. Therefore, policies and action plans were prepared to overcome these problems according to community potentials .Moreover the procedure of a collaborative planning with teenagers in condition of Iran has been proposed. Key Words: Adolescence, Communities, Collaborative urban planning, Monolithic uses, Combined method of SWOT and AHP