عنوان پایان‌نامه

استنباط معنی واژه از متن در مهارت شنیداری: بررسی نقش توانش شنیداری، عمق دانش واژگانی و منابع دانش



    دانشجو در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "استنباط معنی واژه از متن در مهارت شنیداری: بررسی نقش توانش شنیداری، عمق دانش واژگانی و منابع دانش" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 2/1749;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64205
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۲

    در سال های اخیر مطالعات بسیاری به بررسی استنباط معانی واژگان ناشناخته از متن توسط زبان آموزان و عوامل متعدد موثر بر آن پرداخته اند. عوامل بسیاری در چگونگی و موفقیت استخراج معانی از متن دخیل اند. با این وجود مطالعات کمی در زمینه ی نقش توانش شنیداری و عمق دانش واژگانی انجام شده است. پژوهش حاضر به بررسی تاثیر دو عامل توانش شنیداری و عمق دانش واژگانی بر موفقیت استنباط معنی واژه از متن توسط فراگیران زبان انگلیسی در ایران می پردازد و الگوهای منابع دانش بکارگرفته شده توسط دانشجویان در استخراج معانی را مورد بررسی قرار می دهد. در مجموع 65 زبان آموز از دو آموزشگاه زبان انگلیسی در تهران و زنجان مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور کمی مطالعه ، توانش شنیداری و عمق دانش واژگانی 56 زبان آموز سنجیده شد و سپس آن ها به استنباط معانی17 واژه از متون شنیداری پرداختند. برای بررسی کیفی الگوهای منابع دانش در بین فراگیران ، 9 زبان آموز در جلسات تک نفره ی مصاحبه شرکت کردند و پس از گزارش معنی کلمات نا آشنا از آن ها خواسته شد چگونگی پردازش و نحوه ی استخراج معانی از متن را بیان کنند. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که توانش شنیداری و عمق دانش واژگانی می توانند نقش عمده ای درموفقیت استنباط معنی کلمات از متن داشته باشند. بررسی های عمیق کیفی نشان می دهد که دانشجویان قوی تر از نظر توانش شنیداری منابع دانش متعدد تر و عمیق تری را بکار می گیرند و در استنباط معانی واژگان از متن موفق تر هستند.
    Abstract
    Lexical inferencing as an efficient strategy to deal with unfamiliar words has attracted much attention in the comprehension history. While literature abounds with studies focusing on the nature of lexical inferencing in reading, few studies have delved into the processes involved, the knowledge sources used and the diverse factors influencing lexical inferencing success in listening. This study investigates the role of listening proficiency and depth of vocabulary knowledge (DVK) in lexical inferencing success and identifies knowledge source patterns used by Iranian EFL learners for making inferences. In the quantitative phase of the study 56 TOEFL applicants were assigned to three levels proficiency, based on TOEFL-PBT listening subset. Next, they took the DVKT (Depth of Vocabulary Knowledge Test) and finally sat for the lexical inferencing task. For the qualitative section of the study, data were collected from 9 participants in individual interview sessions. The verbal reporting method was used where the subjects were asked to report the meaning of the unknown words in think-aloud sessions. The results indicated that students' listening proficiency and DVK might be determining factors in their lexical inferencing success. The analysis of the think-aloud protocols revealed that students' knowledge source use was affected by their proficiency in the way that the more proficient students made more correct guesses and used more combinations of knowledge sources. The findings indicate more frequent use of discourse-level cues as opposed to the common practice in reading which instigates frequent use of word- and sentence level cues. Also the rate of sentence-level cue use was markedly higher for the proficient group as compared to the other two groups, which highlights the differences between the nature of listening and reading comprehension.