عنوان پایاننامه
بررسی تطبیقی تصویر سازی سیمرغ در نگارگری ایران(دوره ایلخانی و اواخر دوره صفوی)
- رشته تحصیلی
- تصویرسازی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61324
- تاریخ دفاع
- ۲۳ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- زهرا نجفی
- استاد راهنما
- یعقوب آژند
- چکیده
- سیمرغ از پرنده¬های اسطوره¬ای است که در نگاره¬های ایران به چشم می¬خورد. در این پژوهش سعی بر این است که ساختار تصویری سیمرغ را در دوره¬های مختلف مورد تحقیق و پژوهش قرار دهم. در واقع برای مقایسه نحوه تصویرسازی سیمرغ در دوره¬های مختلف لازم است به آثار تمام هنرمندانی که در این زمینه کار کرده¬اند رجوع کرد و به نکات مشترک و یا تفاوت¬های بارز، آنها را از لحاظ نوع نگاه تصویرگرانه مورد تحلیل قرار داد. لذا این نکته برایم حائز اهمیت است بدانم عناصری که با این پرنده در ارتباط¬اند مثل پر، بال، دم و غیره آیا نماد چیزی هستند و اگر نمادین هستند بیانگر چه مفهومی هستند. در داستان زال و سیمرغ، به فرمان خدا سیمرغ زال را در پناه خود می¬گیرد و او را بزرگ می¬کند و پس از اینکه پدرسام به دنبال زال می¬آید، سیمرغ یکی از پرهایش را به زال می¬دهد و به او می¬گوید با آتش زدن این پر، مرا بخوان. آیا در این پر، طلسمی وجود داشته که با آتش زن آن سیمرغ به سوی زال فراخوانده می¬شده است؟ آیا پر در اساطیر ایران نماد چیزی بوده است؟ جایگاه این اسطوره و عنصر نمادین در عصر حاضر چگونه است و آیا می¬توان آنرا بازیابی کرد و برای بیان عمیق¬تر موضوع، در تصویرسازی به کار برد؟ در این پروژه علاوه بر بررسی تصویر سیمرغ در دوره های مختلف هنری ایران، به بررسی تصویر سیمرغ در دوره معاصر پرداختهام و اینکه سیمرغ در تصویرسازی و در بازار هنر ایران در چه جایگاهی قرار دارد و آیا کاربرد آن در دورهی معاصر ضرورتی دارد یا خیر. حتی میتوان لزوم شناساندن این پرنده افسانهای به کودکان را از طریق تصویرسازی خاطرنشان کرد. کلید واژه¬ها سیمرغ، شاهنامه، نگارگری ایرانی، منطق الطیر عطار، مکاتب ایرانی.
- Abstract
- Roc or Simorq is one of the mythological birds which exist in Iran’s paintings. In this research it has been endeavored to compare the visual structure of Roc in different periods. In fact in order to analyze the way of Roc’s visualization we should pay attention to all the works of the artists that have worked on that to study the common points or their significant differences regarding visualization .Therefore it is quite essential for me to know whether the related elements of this bird such as feather, wing, tail or the rest are the symbols of anything, and if they are symbolic, they signify what kind of concept. In the story of Zal and Roc, due to God’s command Roc looked after Zal and raised him and after Zal’s father came after him, Roc gave one of his feathers to him and told him by firing this feather you can call me. Was there any curse or magic in the feather that by burning it Roc would be taken to him? Was Feather in Iran’s mythology the symbol of something? What is the status of this myth and symbolic element in contemporary time and is it possible to revive it and use it for the deeper expression of the subject in Visualization? In this project in addition to analysis of Roc’s image in different periods of Iran’s art, I have analyzed the Roc’s image in the contemporary time and this point that what the role of Roc is in visualizing and the art market of Iran and whether using that in the contemporary period is essential or not. Even it is feasible to consider the necessity of introducing this mythological bird to children through visualization. Key Words: Roc, Iranian Painting, Mantiq al Tayr by Attar, Iranian Schools