عنوان پایاننامه
پژوهشی در کاربرد عروسک های آیینی ایران
- رشته تحصیلی
- تصویرسازی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63701
- تاریخ دفاع
- ۰۷ اسفند ۱۳۹۲
- دانشجو
- سیده روناک تکیه خواه
- استاد راهنما
- محمدعلی بنی اسدی
- چکیده
- فرهنگ عامیانه ایرانی برخواسته از آیینها واعتقاداتیاستکه میراثی به وسعت تاریخ دارد. و در میان عناصر متعدد فرهنگی وهنری،عروسکها در آیینهای ایرانی حضوری گسترده داشتند.عروسکدرسیرتاریخی ایران بنا به ضرورتهای اجتماعی دارای کارکردهای متنوعی بوده است و با توجه به توانمندی شکلی و معنایی ومحتوایی، نگرشهای متفاوتی به آن شده است. بررسی ریشههای استفاده از عروسک در ایران به جادو واساطیر باز میگردد. وآن را باید درحیطههای باستانشناسی، میتولوژی، آنتروپولوژی، جامعهشناسی، فرهنگعوام، آیین ومذهب مورد بررسی قرار داد. در این پژوهش ابتدا پیشین? عروسک در دوران باستان با رویکردی به پیکرکهای نمادین آیینی مورد تحقیق قرارگرفته است ودر ادامه عروسکهای حاجتمندی که شامل عروسکها وشبهعروسکهای پیشبهاری، بارانخواهی، آفتابخواهی با تحلیلی محتوایی مورد پژوهش قرار گرفتهاند. فرضیه تحقیق بر این اساس استوار است که عروسکهاهمچنان که در ادوار باستان کاربردهای مختلفی اعم از آیینی و جادویی و... داشتهاند میتوانند در دوره معاصر نیز به حیات خود ادامه دهند. وبا وجود رسوخ کردن تکنولوژی،عروسکهادربسیاری از جوامع (در پاسداشت و حفاظت از این آیینهای باستانی خود) در همان شکل وشمایل که از نیاکانشان به ارث رسیدهمحفوظ ماندهاند.عروسکهای آیینی بخش عظیمی از فرهنگ ایران را به خود اختصاص دادهاند و میتوانند با تغییر کارکرد جایگاهی عظیم در خلق آثار نمادین و معناگرا به وجود آوردهودر رسانههای ایرانی بهخصوص در تصویرسازی کتابها ودرآموزش ثمربخش باشند. آنچنان که جای خالی این عروسکها را عروسکهای باربی و بابانوئل و... پرکردهاند. که این یک آسیب اجتماعی جدی است. کلید واژهها: آیین، عروسک، جادو،پیکرکهای نمادین، پیشبهاری و نوروزی، بارانخواهی.
- Abstract
- An Iranian common culture is derived as religions and beliefs that it has heritages in the range of its history. Among the variety cultural and artificial elements, dolls had widespread attendance in the Iranian religions. In the course of Iranian history, doll has various operations due to social necessities and it has been mentioned different trends according to meaningful, contextual and shaped abilities to this functions. In Iran, it returns to magic and myths by considering the roots of using dolls. It has been considered in the domain of Archaeology, Mythology, Anthropology, Sociology, Public Culture, Religions and Faith. In this research, first, it has been researched the doll backgrounds in the historical period with symbolic religious statute approaches and continuously there are needy dolls including dolls and semi-dolls of pre-spring, Barankhahi (wants the raining), Aftabkhahi (wants the sun) to research by contextual analysis. The supposition of research is that dolls with their various historical application such as religious, magic and etc, and also can continue their life in the contemporary period. In spite of seeping the technology, in many societies dolls have been maintained their previous forms and symbols that heritages from their fathers. The religious dolls allocated some parts of Iranian cultures for theirs and can be made a large position by changing their applications to create the meaningful and symbolic works and have the effective methods in an Iranian Medias especially in books imaging and education. So that dolls replaced their empty positions by Barbie and Papa Noël and … means that dolls such as Barbie filled the place of religious dolls, at this result, it is including the serious social injuries. Keywords:Religion, Doll, Magic, Symbolic Statute, Pre-spring, Nowruz, wants the Raining.