عنوان پایاننامه
دیورا نگاره های قاجار در کرمانشاه
- رشته تحصیلی
- تصویرسازی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65699
- تاریخ دفاع
- ۰۳ اسفند ۱۳۹۲
- دانشجو
- فایزه مظفری قلعه محمدعلی
- استاد راهنما
- سیدمحمد فدوی, یعقوب آژند
- چکیده
- چکیده: دیوارنگاری سنتی که وامدار گذشته است، این وابستگی را مرهون برداشتها و درک پیشینیانِ نادانسته هنرمندی است که وقایع روز و معاصر خود را به زبان تصویر برروی دیوارها نقش کردهاند. تداوم این سنت در هر دوره با توجه به مقتضیات زمان و مکان ادامه مییابد. کرمانشاه نیز یکی از اماکنی که در ادوار مختلف پذیرای این سنت دیرینه بوده، آنگونه که گستردگی این روند از دیرباز در این گوشه از سرزمین مشهود است. نقر زدن و حجاری شیوه متداولی که بر روی بستری از دیوارهی صخرهها جهت ثبت گزارشهای تاریخی بکار میبرده اند. در نهایت دوره قاجار سهامدار اصلی این تداوم، دیوارنگارهها را از صخرهها به دیوار خانهها و اماکن دست بشر میکشاند و با حفظ ارزشها و خصوصیات دورهی خود آنان را مصور میسازد. این تحقیق با روش توصیفی تحلیلی و گردآوری اطلاعات به صورت اسنادی، کتابخانهای و میدانی بوده است که سعی در شناسایی و معرفی این آثار بخصوص دیوارنگارههای به جای مانده دوره قاجار دارد. در اینجا با بررسی مضامین تصویری و بسترهای بکاررفته در هر مکان به هم آوایی قرینی که با ویژگیهای مکانی دارد پی خواهیم برد. موضوعهای تصویری که زینتبخش این دیوارهاست توانسته چون گزارشهای تصویری خصوصیات و شیوهی زندگی اندرونی و خاستگاههای عامهی مردم را در خود نمایان سازد و با رنگ و نقش زیبایی نیازهای بصری را به مخاطب ببخشد. کلیدواژه: دیوارنگاره ،کرمانشاه ، قاجار، تصویرسازی، نقاشی
- Abstract
- Traditional fresco indebted to past and this dependence is due to perception and understanding of unknown artist predecessors which their contemporary and events have been continued in each period according to time and place. Kermanshah is one of the locations at different periods which has accepted this tradition as long as the extent of this process is evident in this corner of the land. Incision and scruple are common approaches which have been used for historical reports on the bed of rock of walls. Finally Qajar main shareholder relocated fresco from the rocks to the house walls and building by human hands and to preserve the value of its characteristic and depicts Key word: qajar,fresco,Kermanshah,paint,illustration