عنوان پایان‌نامه

بررسی نشانه شناختی آثار گرافیکی (کمپین های تبلیغاتی)با بیان طنز در ایران



    دانشجو در تاریخ ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی نشانه شناختی آثار گرافیکی (کمپین های تبلیغاتی)با بیان طنز در ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    ارتباط تصویری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63798
    تاریخ دفاع
    ۰۳ اسفند ۱۳۹۲
    دانشجو
    عصمت خاکی
    استاد راهنما
    مصطفی اسدالهی

    چکیده گرافیک دیزاین اهداف فراوانی را محقق می¬سازد و حیطه¬ی کاربردهای آن بسیار گسترده است. گاه به عنوان ابزار در خدمت علم تبلیغـات قرار می¬گیرد و جهت برقراری ارتباطی مؤثر به یاری آن می-شتابد. متعاقب این مقصود، با به کارگیری ترفندهای مختلف بصری سعی در جذب توجه مخاطب دارد. در میان این ترفندها جاذبه¬ها¬¬ی احساسی و از آن جمله محرک طنز، نقش مهمی در جلب توجه و تحریک علاقه¬ی مخاطب ایفا می¬کند؛ در نتیجه در افزایش احتمال خرید نسبت به تبلیغات جدی اثربخش¬تر به نظر می¬رسد. اندیشه¬های طنزآمیز توسط نشانه¬های تصویری یا به همراه نشانه-های نوشتاری تجسم می¬یابند. کشف رمزگان حاکم بر این نشانه¬ها از طریق علم نشانه¬شناسی میسر است که بر جایگاه، روابط و معنای ضمنی نشانه¬های موجود در آگهی¬های طنز دلالت دارد. طراح تبلیغات طنز باید آن دسته از کدهای مفهومی را به کار گیرد که عیناً در ذهن مخاطب هدف برای رمزگشایی وجود دارد؛ در غیر این صورت پیام طنزآمیز آگهی دریافت نخواهد شد. به منظور بررسی شیوه¬های طنز در تبلیغات تجاری جهان و سابقه، جایگاه و محدودیت¬هایش در ایران پژوهش¬های صورت گرفته در سه فصل جمع¬آوری گردید؛ لذا پژوهشی پیرامون مفهوم و ماهیت طنز در فصل اول، جایگاه و تأثیر طنز در هنرهای تصویری و تبلیغات در فصل دوم و کاربرد آن در تبلیغات ایران در فصل سوم صورت پذیرفته است. این پژوهش می¬تواند کمکی به توسعه¬ی ابزاری خلاق و مؤثر در تبلیغات کشورما نباشد.
    Abstract
    Abstract Graphic design realizes a large variety of purposes and enjoys a wide domain of applications. It is sometimes implemented in advertising in order to facilitate communication through different visual technics. Among these technics, the emotional attractions in general and humorous incentives in particular play an important role in capturing the audience attention and evoking their interest more effectively than serious advertising, which consequently increases the probability of purchase. Humorous ideas are represented by pictorial signs or along with written signs. Decoding such signs is rendered via semiotics, which indicates the role, relations and connotative meaning of signs in humorous advertisements. The designer of humorous advertisements should exploit those conceptual codes which definitely exist in the target audience. Otherwise, the message is not received. The present study is an inquiry into the styles and technics of humor in world commercial advertising and its history, role and limitations in Iran. Accordingly, the findings are set forth in three chapters as follows: first chapter deals with the concept and nature of humor; the second chapter delineates role and impact of humor in pictorial arts advertisement; and the last part reviews its utilization in advertisement in Iran. The current research can aid the development of innovative and effective instruments and strategies in advertising in Iran. Keywords: Semiotics, Advertisement Campaign, Humor, Communication, The Concept of the message, Connotation