آشنایی زدایی در تبلیغات با تکیه بر عکس های تبلیغاتی
- رشته تحصیلی
- ارتباط تصویری
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65671
- تاریخ دفاع
- ۰۶ اسفند ۱۳۹۲
- دانشجو
- شکوفه بیاتی
- استاد راهنما
- یعقوب آژند, مصطفی اسدالهی
- چکیده
- «آشناییزدایی» از مفاهیمی است که پیش از مطرح شدن از سوی فرمالیستهای روسی در ادبیات و هنر وجود داشته است، بیتردید عادت شکنی و عادتگریزی همواره سرلوحه هنرمندان و اندیشمندان موفق بوده است و از گذشته در آثار هنری و بهویژه ادبی مورد استفاده بوده است. علیرغم این مسأله مفهوم آشناییزدایی هرگز به صورتی مشخص و قابل تأمل در هنرها، مورد بررسی قرار نگرفته است. با اینکه این مفهوم نقشی برجسته در بروز مفاهیمی چون خلاقیت و نوآوری دارد، شیوههای پرداختن و نیز نمود آن در هنرهای پیشتر ذکر شده، غالباً در لفافه عناوین مختلفی چون تشبیه، استعاره و مانند آن بهکار گرفته شده است. با پرداختن به مفهوم آشناییزدایی و تأمل در آن در ضمن بررسی نمودهای خلاقیت و نوآوری، میتوان انطباق این مفهوم را با بسیاری از راهکارهایی که در قالب تعاریف دیگر بهکار بسته شدهاند، دریافت. همچنین میتوان با درک مفهوم، مصادیق کاربردی آن را یافته و از دیگر تعاریف متمایز کرد. در پایان ضمن دستهبندی زمینههای ممکن برای کاربرد این مفهوم در گرافیک و عکاسی تبلیغاتی، شیوههای مختلف بهکارگیری در قالب دستورالعملهایی مدون برای استفاده در آموزش و کاربرد، تعریف و ارائه گردیده. نتیجه این بررسی، دستیابی به سرفصلهای مشخص، قابل استناد و البته قابل دفاعی خواهد بود که پس از بررسیهای همه جانبه، به عنوان مصادیق مشخص و متمایز برای کاربرد مفهوم آشناییزدایی در عکاسی تبلیغاتی و در کنار آن گرافیک تبلیغاتی، قابل استفاده خواهد بود. تأکید نگارنده بر جنبهی بصری است و از وجوه فراوان دیگر تبلیغات، صرفنظر شده است. نکته دیگر، دست یافتن به تعاریف و سرفصلهایی است که قابل توصیه به هنرجویان باشد و سبب سادهسازی و شفافسازی در فرآیند اندیشه و طراحی موضوع خلاقه، دستیابی به نتیجه جذاب و قابل تأمل را برای ایشان سادهتر و سهلالوصولتر گرداند.
- Abstract
- Abstract (Defamilirization) is a concept, that before being raised by Russian formalists, has existed in literature and art, no doubt habit breaking and habit evading have always been the heading of successful artists and intellectual, and have been used in artistic and especially literal works, from the post. Despite this matter, the concept of defamilirization has never been studied in a clear and thinkable form in arts. Although this concept has an outstanding role in the emergence of concepts such as innovation and creativity, the methods to deal with this and also its expression in arts afore said, has often been used in the cover of different titles such and comparison, metaphor and the same. Dealing with the concept of defamilirization and thinking of it, meantime surveying the expression of creativity and innovation, we can find the conformity of this concept with many techniques that have been used in the form of other definitions. Also by understanding the concept, we can final its applicable referents and distinguish it from other definitions. At the end while classifying possible fields for this concept application in advertising graphic and photography, different methods of applying in the form of compiled in structions to be used in education and application, have been defined and presented. The result of this survey, is to reach clear, documented and of course. Defensive titles, that after multilateral surveys, can be used as clear and distinguished referents. For the application of defamilirization concept in advertising photography and graphic. The emphasis of writer is not the visual aspect, and many other advertisement aspects have been relinquished. Another point is to achieve definitions and titles that can be recommended to art students, and cause simplify and transparency in the process of thinking and designing creative matter, and make them easier to get to attractive and thinkable result. Key words: defamilirization - habit