بررسی رابطه سبک های هویت با بهزیستی لذت گرایانه و فضیلت طلبانه با نقش واسطه ای تعهد و پذیرش هویت دینی
- رشته تحصیلی
- روانشناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 573;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62522
- تاریخ دفاع
- ۲۷ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- محبوبه رحیمی جعفری
- استاد راهنما
- عباس رحیمی نژاد
- چکیده
- هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه ای تعهد و پذیرش هویت دینی در رابطه بین سبک های هویت و بهزیستی لذت گرایانه و فضیلت طلبانه انجام شد. روش: تعداد 320 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشکده های مختلف دانشگاه تهران (با میانگین سنی 76/20 و انحراف معیار 16/2) بصورت تصادفی مرحله ای خوشه ای انتخاب شدند. جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه های سبک هویت (ISI-4) فیلیپس و پیتمن (2007)، سنجش هویت دینی (رحیمی نژاد و احمدی، 1374) و مقیاس بهزیستی کیز (جوشن لو، رستمی و نصرت آبادی، 1385) استفاده شد. با روش آماری تحلیل مسیر، مدل پژوهش حاضر آزمون شد. نتایج: نتایج نشان داد که الگوی فرضی اولیه با داده های مشاهده شده برازش مطلوب دارد؛ سبک هویت اطلاعاتی به واسطه ی تعهد با بهزیستی لذت گرایانه و فضیلت طلبانه و به واسطه ی پذیرش هویت دینی با بهزیستی فضیلت طلبانه رابطه غیر مستقیم دارد؛ سبک هویت هنجاری به واسطه ی تعهد با بهزیستی لذت گرایانه و فضیلت طلبانه و به واسطه ی پذیرش هویت دینی با بهزیستی فضیلت طلبانه رابطه غیر مستقیم دارد؛ سبک هویت سردرگم/ اجتنابی با تعهد، بهزیستی لذت گرایانه و فضیلت طلبانه رابطه منفی دارد. نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده می توان گفت در این مدل تعهد، در مقایسه با پذیرش هویت دینی نقش واسطه ای نیرومندتری نشان می دهد و در رابطه هر یک از دو سبک اطلاعاتی و هنجاری با هر دو نوع بهزیستی مورد مطالعه نقش واسطه ای دارد در حالیکه پذیرش هویت دینی فقط برای بهزیستی فضیلت طلبانه نقش واسطه ای نشان می دهد. در مجموع می توان گفت مدل حاضر در مقایسه با بهزیستی لذت گرایانه، بهزیستی فضیلت طلبانه را بهتر تبیین می کند.
- Abstract
- Method: 320 male and female university students with average age of 20.76 and standard deviation of 2.16, from different colleges of University of Tehran were randomly selected within cluster stages. In order to collecting the data, questionnaires using Philips & Pittman’s (ISI-4) identity style (2007), religious identity measurement scale (Rahiminezhad & Ahmadi 1996), Keyes well-being scale (Joshanloo ,rostami, nosrat abadi 2007), were applied. Current study model was tested by using statistical method of path analysis. Findings suggested that assumed primary model contains positive fitness with observed data. informational identity style is in indirect relationship with eudaimanic and hedonic well-being via commitment and is in indirect relationship with eudaimanic well-being via accepting religious identity. Normative identity style has got indirect relationship with commitment and hedonic well-being via commitment and has got indirect relationship with eudaimanic well-being via accepting religious identity. Diffuse-avoidant style, considering commitment, has got negative relationship with eudamanic and hedonic well-being. Conclusion: according to obtained results we can say, in this model, compared to accepting religious identity, commitment enjoys stronger mediatory role. Within the relationship between informational style and either eudaimanic or hedonic well-being, and within the relationship between normative style and both sorts of the above-mentioned well-beings, commitment has got a mediatory role, whereas accepting religious identity is just taken a mediatory role for eudaimonic well-being. In sum, we can say that eudaimonic well- being is better explained compared to hedonic well-being within the current model. Key words: identity styles, religious identity, commitment, hedonic well-being, eudaimonic well-being.