نقش واسطه ای استحکام من در رابطه بین کنش وری خانواده و سبک های هویت
- رشته تحصیلی
- روانشناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 574;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62611
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- رزا شفیعی
- استاد راهنما
- محمدعلی بشارت
- چکیده
- سبک هویت مجموعه ای از راهبردهای جستجو، ارزیابی و تصمیم گیری هایی است که افراد در زندگی استفاده می کنند. بسیاری از جهت گیری های زندگی افراد در بزرگسالی منتج از جستجوی منابع اطلاعاتی و تصمیم گیری درباره آنها در نوجوانی است. بنابراین، بررسی متغیرهای مرتبط با آن می تواند به مدیریت کسب این ویژگی در افراد کمک کند. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطه ای استحکام من در رابطه بین کنش وری خانواده و سبک های هویت در دانش آموزان پایه سوم و چهارم دبیرستان صورت گرفت. تعداد 237 دانش آموز (123 پسر، 114 دختر) در این پژوهش شرکت کردند. از شرکت کنندگان در پژوهش خواسته شد تا مقیاس سبک های هویت برزونسکی (ISI)، ابزار سنجش خانواده (FAD) و مقیاس استحکام من (ESS) را تکمیل کنند. برای تحلیل داده های پژوهش از شاخص ها و روش های آماری شامل فراوانی، درصد، میانگین و انحراف استاندارد، ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون سلسله مراتبی و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که کنش وری مطلوب خانواده و استحکام من با سبک هویت اطلاعاتی و هنجاری در سطح 01/0 p< رابطهمثبت معنادار دارند. کنش وری مطلوب خانواده همچنین با سبک هویت اجتنابی/ سردرگم در سطح 01/0 p< رابطه منفی معنادار داشت. نقش واسطه ای استحکام من در رابطه بین کنش وری خانواده و سبک های هویت و همچنین نقش تعدیل کننده جنس در این رابطه تایید نشد. یافته های به دست آمده نشان می دهند که کنش وری مطلوب خانواده می تواند در تغییر راهبردهای کسب شده در افراد با سبک هویتی اجتنابی/ سردرگم موثر واقع شود.
- Abstract
- Identity style is a set of exploration, evaluation and decision making strategies that persons use in their lives. Most of adulthood’s orientations in in life come from searching information resources in the adolescence and making decisions about them. Therefore, investigation of variables related to it can be useful in management of getting this feature. The present study was performed to examine the mediating role of ego strength on the relationship between family functioning and identity styles in the third and fourth grade students. Two hundred and thirty seven students (123 boys, 114 girls) participated in this study. All students were asked to complete the Identity Styles Inventory (ISI), Family Assessment Device (FAD) and Ego Strength Scale (ESS). Analysis of data involved both descriptive and inferential statistics including means, standard deviation, Pearson's correlation coefficient, hierarchical regression and path analysis. The results demonstrated that functional family functioning and ego strength had a significant positive association with informational and normative identity styles (p< .01). Functional family functioning had a significant negative association with diffuse/avoidant identity style (p< .01). The results showed that ego strength did not play a mediating role on the relationships between family functioning and identity styles. Gender did not play a moderating role on that relationship. According to the results of the present study, favorable family functioning can be useful in changing strategies used by individuals with diffuse-avoidant identity style. Keywords: identity style, family functioning, ego strength