اثر بخشی آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در بهبود مولفه های تیپ شخصیتی d وافزایش حس انسجام در بیماران مبتلا به عروق کرونری
- رشته تحصیلی
- روانشناسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه موسسه روانشناسی شماره ثبت: 567;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62454
- تاریخ دفاع
- ۲۳ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- تقی عظیمان
- چکیده
- هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش شناخت درمانیمبتنی برذهن¬آگاهی در بهبود مؤلفه¬های تیپ شخصیتیD و افزایش حس¬انسجام در بیماران مبتلا به عروق کرونری است. در یک مطالعه شبه آزمایشی 30 بیمار 35 تا 55 ساله دارای تیپ شخصیتیD به صورت نمونه¬گیری در دسترس انتخاب شده و به تصادف در دو گروه شناخت درمانی مبتنی بر ذهن¬آگاهی(15نفر) و گروه کنترل(15نفر) قرار گرفتند. شناخت درمانی مبتنی بر ذهن¬آگاهی در طول 8 جلسه هفته¬ای یک بار برای گروه آزمایش اجرا شد و گروه کنترل بهغیرازدرمانرایج (استفادهازداروهایمخصوصبیمارانقلبی)هیچ نوع درمان روانشناختی دریافت نکرد. پرسشنامه¬های تیپ شخصیتیD دنولت و حس¬انسجام آنتونووسکی به عنوان پیش¬آزمون، پس¬آزمون و پیگیری به کار برده شدند. داده¬ها با روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. تحلیل داده¬ها نشان داد که شناخت درمانی مبتنی بر ذهن-آگاهی موجب کاهش معنادار عاطفه منفی و بازداری اجتماعی در مرحله پس¬آزمون و پیگیری شد. همچنین موجب افزایش معنادار حس¬انسجام و مؤلفه¬های آن در مرحله پس¬آزمون و پیگیری شد. نتیجه¬گیری:شناخت درمانی مبتنی بر ذهن¬آگاهی تأثیر قابل ملاحظه¬ای در کاهش معنادارمؤلفه¬های تیپ شخصیتیD و افزایش حس-انسجام در بیماران مبتلا به عروق کرونری دارد.نتایج اینپژوهش قابل کاربرددرمراکزبهداشتی،مشاوره-ای،رواندرمانی وپزشکی است.
- Abstract
- چکیده انگلیسی ندارد.