عنوان پایاننامه
تحلیل عاملیت انسانی در مواجهه با فضای مجازی بر اساس نظریه اسلامی عمل و بررسی پیامدهای آن در تربیت
- رشته تحصیلی
- تاریخ وفلسفه آموزش و پرورش
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62725
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- سمیرا علیرضابیگی
- استاد راهنما
- نرگس سادات سجادیه
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضر با عنوان تحلیل عاملیت انسانی در مواجهه با فضای مجازی بر اساس نظریه¬ی اسلامی عمل و بررسی دلالت¬های آن در تعلیم و تربیت به منظور پاسخ به چالش¬های امروز تعلیم و تربیت در برابر تکنولوژی¬های جدید مبتنی بر اینترنت و نقش قابل توجه آن در میان دانش¬آموزان انجام شده است. این پژوهش بر مبنای نظری نظریه¬ی اسلامی عمل و با بکارگیری روش¬های پدیدارشناسی و واسازی پایه¬ریزی شده¬است. شناخت ویژگی¬های عمل در فضای مجازی و استخراج مؤلفه¬های آن، نقش هر یک از این مؤلفه¬ها در مبادی و آثار عمل از یافته¬های بنیادی این پژوهش است. فضای مجازی، بستر جدیدی را برای عمل فراهم کرده که از سویی می¬تواند عاملیت انسان را بیش از قبل تقویت کند و از سویی دیگر این ظرفیت را دارد که با نفوذ در مبادی شناختی و گرایشی و ارادی عمل، انسان دچار انفعال کند. در تربیت نیز چالش¬های انفعال میان دانش¬آموزان باعث کم¬رنگ¬ شده نقش معلم و انفال او م¬شود و از سویی دیگر خود دانش¬آموزان در این مواجهه ممکن است با تضعیف عاملیت روبرو شود. به همین منظور در این پژوهش چرخش¬هایی در مأموریت معلم و نفش او در کلاس درس پیشنهاد شده است تا از فرصت¬های وب برای بروز عاملیت استفاده شده و چالش¬های پیش¬آمده تا حد امکان کم¬رنگ شوند. واژه¬های کلیدی: فضای مجازی، نظریه اسلامی عمل، عاملیت انسانی
- Abstract
- Abstract Teacher-student interactions are one of the critical components of an educational process. Upon an action-based approach, human beings are regarded as agents. Thus, teachers and students are all considered actors, whose interactions are inextricably bound up with each other. The foundation of each action has three dimensions, which are cognition, disposition and will. Accordingly, students and teachers interact with each other based on their cognitions, beliefs, emotions and interests forever. However, this kind of relationship is not a symmetrical one, and it can be named as an asymmetrical interaction, in which the teacher plays more of a guidance role. On the other hand, in the second decade of twenty-first century our life is interweaved with Internet and digital services. Regarding cyberspace and its consequences on education, this paper attempts to redefine student-teacher interactions in a framework of action. In cognition dimensions of action, we should introduce some shifts: from knowledge transferring models to knowledge authorizing ones; from knowledge receiving models to knowledge constructing ones and from universal knowledge models to local knowledge ones. In emotional action foundations, we should perform these shifts: from non-reflective emotional models to more-reflective ones; from simple models of interests to complex heterogeneous models of interests. Finally, concentrating on action and decision-making, we should do these shifts: from atomic views to holistic approaches, from simple models to complex models and from impulsive models of action to reflective ones. Keywords: Human Agency, Islamic Theory of Action, Cyber Space