اثر بخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر خودکار آمدی عمومی و اضطراب امتحان دانش آموزان دختر دبیرستانی
- رشته تحصیلی
- مشاوره مدرسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62741
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- زهرا نقندریان
- استاد راهنما
- رضوان حکیم زاده
- چکیده
- چکیده اضطراب امتحان از جمله مشکلاتی است که دانش آموزان زیادی به آن مبتلا هستند که به واسطه ی آن افت تحصیلی چشم گیری در آن ها اتفاق افتاده و همچنین اختلالاتی در تفکر و قضاوت آنان نسبت به توانایی های خود، به وجود می آید که در نتیجه ی آن نمی توانند به کارآمدی خود در حوزه های مختلف مطمئن باشند. بدین منظور این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش اضطراب امتحان و افزایش خودکارآمدی عمومی انجام پذیرفت. بدین منظور از میان 300 نفر از دانش آموزان پایه سوم و چهارم دبیرستان تعداد 40 نفر که در سیاهه اضطراب امتحان بالاترین ترین نمره و در مقیاس خودکارآمدی عمومی(به عنوان پیش آزمون)پایین ترین نمره را کسب نموده بودند، به منزله ی نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری در دسترس بود، مشارکت کنندگان به طور تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل گماشته شدند(20 نفر در هر گروه). پس از اجرای 8جلسه آموزش(در هر هفته 1 جلسه 90 دقیقه ای) در گروه آزمایشی، به منظور سنجش میزان متغیرهای وابسته(اضطراب امتحان و خودکارآمدی عمومی) سیاهه اضطراب امتحان و مقیاس خودکارآمدی عمومی مجددأ به عنوان پس آزمون اجرا گردید. نتایج، نشان دهنده ی تفاوت بین میانگین دو گروه در پس آزمون می باشد. بر اساس یافته های به دست آمده در گروه آزمایشی، اضطراب امتحان کاهش و خودکارآمدی عمومی افزایش یافته است. چنین به نظر می رسد شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بتواند تأثیر مطلوبی در کارایی و پیشرفت دانش آموزان به واسطه ی کاهش اضطراب و افزایش خودکارآمدی عمومی داشته باشد.
- Abstract
- Abstract Test anxiety is a problem among students that causes education failure in students and self-efficacy in different fields.This study was conducted with the purpose of investigating cognitive therapy efficiency based on mindfulness in reducing test anxiety and increasing general self-efficacy. Therefore 300 high school students ( third and fourth grade ) were administered with anxiety test inventory general self-efficacy inventory .40 subjects with highest scores in anxiety test inventory and lowest score in general self-efficacy inventory (as pre-test) were selected and divided into two study and control groups (20 subjects in each group). After 8 training sessions (one session 90 minutes in a week) in study group,post test(test anxiety inventory and general self-efficacy scale) was performed in both groups. Results showed difference between two groups after posttest. Based on findings in study group, test anxiety was reduced and general self-efficacy increased. It seems that cognitive therapy based on mindfulness has desired effect in efficiency and development of students because of reducing test anxiety and increasing general self-efficacy. Keywords: cognitive therapy based on mindfulness, test anxiety, general self-efficacy