عنوان پایاننامه
نسبت جنسیت و هویت جنسی در کتابهای درسی انگلیسی دبیرستانی در ایران در مقایسه با کتابهای درسی انگلیسی دبیرستانی در ترکیه و دبی
- رشته تحصیلی
- آموزش زبان انگلیسی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 1786;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67813
- تاریخ دفاع
- ۰۲ اسفند ۱۳۹۲
- دانشجو
- شیرین شب خیز مقدم
- چکیده
- علاوه بر دانش عمومی با موضوعات برنامه درسی رسمی، از جمله زبان انگلیسی، مدارس نقش مهمی در انتقال معانی فرهنگی و ایدئولوژیک متعدد در فرآیندهای اجتماعی و بازتولید فرهنگی بازی می کنند. در این زمینه, عملکرد و قدرت رسانه های جمعی برای توزیع روابط قدرت و ایدئولوژی را نمی توان انکار کرد. تغییرات اجتماعی ممکن است با مفاهیم فرهنگی و ایدئولوژیک در مواد آموزشی آغازشود و منجر به تقویت معانی مغرضانه و نابرابری های اجتماعی گردد. به همین دلیل، نمایش های جنسیتی در رسانه های جمعی به مدت طولانی یک موضوع مهم در مطالعات اجتماعی بوده و منجر به بسیاری از تحقیقات گردیده است. مطالعه حاضر یک تلاش برای اعمال تجزیه و تحلیلی چند از دیدگاه نشانه شناسی اجتماعی به بررسی نسبت جنسیت و هویت جنسیتی در سه کتاب درسی انگلیسی ( English Book از ایران، New Bridge to Success از ترکیه، و On Location از دبی)و تصاویر و متون مرتبط به آنها پرداخته است. به همین منظور، پنج مورد تماس، فاصله اجتماعی، نگرش، ارائه روایت و ترکیب در پانل های بصری و کلامی از تصاویر و متون مرتبط, با استفاده از چارچوب کلیدی هلیدی (1994) و مدل کرس و ون لیون (2006) مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. برای بررسی فراوانی نسبی در هر بخش از آمار توصیفی استفاده شده است. این مطالعه, عدم تعادل ارایه زنان و مردان را در سه کتاب مذکور نشان داد. تجزیه و تحلیل گفتمان بصری و کلامی نشان داد در هر دو کتاب متعلق به ایران و دبی، زنان, کم ارزش, به عنوان موضوعات قدیمی, و به طور کلی کمتر به تصویر کشیده و مطرح می شوند, در حالی که در کتاب ترکیه به مقدار نسبتا بیشتری, به عنوان موضوعات جدید و امروزی به تصویر کشیده شده اند و به مقدار بیشتری در فعالیتهای روزانه و فعالیتهای ورزشی مشغول هستند. با تمامی این وجود, در پایان, نتایج نشان داد که در مجموع، زنان منفعل هستند و کتاب های درسی کتابهایی مردسالارمی باشند.
- Abstract
- Besides general knowledge on the official curriculum subjects, including English language, schools play a significant role on conveying multiple cultural and ideological meanings in the processes of socialization and cultural reproduction. The function and power of mass media for distributing power relations and ideologies cannot be denied (Kress and Van Leeuwen, 2006). Social change may be initiated by cultural and ideological implication in educational materials and reinforce biased meanings and social inequalities. Also, gender representations in mass media have long been an important issue in social studies and have led to a lot of research (Arat 2001, Butler 1999, Tajeddin and Janbi Enayat 2010). The present study has been an attempt to apply multimodal analysis from a social semiotic perspective to investigate gender representation and gender identity in three ELT textbook’s (English book from Iran, New Bridge to Success from Turkey, and On Location from Dubai) images and related texts. Thus, five items of contact, social distance, attitude, narrative representation and composition were examined in visual and verbal panel of images and related texts using Halliday’s (1994) framework and Kress and Van Leeuwen’s (2006) model. Descriptive statistics were used to evaluate the relative frequency of each category. The study revealed imbalance in representations of women and men. The analysis of visual and verbal discourse revealed in both English Book 3 and On Location textbooks, females are represented downgraded, underrepresented, and illustrated as old information subjects while in NBTS, females are rather equally represented, and they are depicted as new information, and more pictured in various actions and sports. The results demonstrated that, on the whole, women are passive and textbooks are male dominated.