عنوان پایان‌نامه

ترجمه گزینشی از کتاب الکافی فی السالیب تدریس اللغه العربیه



    دانشجو در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ترجمه گزینشی از کتاب الکافی فی السالیب تدریس اللغه العربیه" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مترجمی زبان عربی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 3040،;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63991
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۲
    دانشجو
    سهیلا سیفی
    استاد راهنما
    علی باقر طاهری نیا

    عناصر اساسی در فرآیند تدریس زبان¬های خارجی عبارت اند از: معلم، زبان آموز، ماده درسی و روش تدریس که در این میان روش تدریس از اهمیت بیشتری برخوردار است. کتاب پیش رو یکی از ده‎ها اثر دکتر محسن علی عطیه، استاد روش¬های تدریس زبان عربی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه بابل در زمینه روش تدریس زبان عربی است. وی در این کتاب با عنوان الکافی فی اسالیب تدریس اللغه العربیه در پی آن است که روش‎های نوین تدریس مهارت¬های زبان عربی و شاخه¬های مختلف آن را به صورت کاملا کاربردی و عملی معرفی کند. هم¬چنین وی در آموزش مهارت¬های زبانی دارای رویکرد ارتباطی نسبت به زبان بوده و معتقد است که مهارت¬های چهارگانه زبان باید در ارتباط با یکدیگر و به صورت تلفیقی تدریس شوند، چرا که آموزش آنها به صورت مجزا باعث ناکارآمدی آموزش خواهد شد و هم¬چنین از آنجا که هدف از یادگیری و آموزش زبان بالا بردن سطح توانمندی زبان¬آموز برای کاربرد آن در زندگی است، لذا برای کاربردی¬تر کردن آموزش و برانگیختن انگیزه زبان¬آموز در زبان آموزی زبان بهتر است از روش متن‎محور برای تدریس دروس مختلف عربی استفاده شود و دروس مختلف زبان عربی با این هدف تدریس شوند که توانمندی زبان-آموز را در مهارت¬های زبانی افزایش دهند. کلمات کلیدی: زبان عربی، روش تدریس، مهارت¬های زبانی، آموزش تلفیقی، آموزش متن محور
    Abstract
    The essential elements in teaching foreign languages are: teacher, language learner, teaching course and teaching methods. Teaching method is the most important one. The present book was written by Mohsen Ali Atayyeh, the professor of Arabic language teaching in university of Babol. The book is about methods of Arabic language. He seeks in his book " Guidance of Arabic language Teaching Method" to introduce new methods in teaching Arabic language and its branches in a applicable practicable way. Also, he believed in communicational approach to language in teaching language skill. He suggested that the four language skills should be taught in a collating way, because teaching these skills separately may not lead to effective outcomes. In addition, since, the aim of language teaching and learning is advancing the learners' language level, it is better to use the text-oriented method to teaching Arabic lessons in order to make applicable the teaching and encouraging the learner. Keywords: Arabic Language, Teaching Method, Language Skills, Collating Teaching, Text-Oriented Teaching.