اثر بخشی آموزش گروهی مهارت های زندگی بر خودمتمایزسازی و تاثیر پذیری نسبت به فشار گروه همسالان دانش آموزان دختر سال سوم دبیرستان
- رشته تحصیلی
- مشاوره مدرسه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61068
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- راضیه خیرخواه
- چکیده
- چکیده: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای زندگی بر خودمتمایزسازی و تأثیرپذیری نسبت به فشار گروه همسالان دانش آموزان دختر سال سوم دبیرستان بود. روش پژوهش، آزمایشی و بر اساس طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را نوجوانان دختر سال سوم دبیرستان شهرستان بهارستان تشکیل میدادند که با استفاده از روش تصادفی انتخاب شدند. نمونه پژوهش شامل32 نفر بودند که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 16نفر) جایگزین شدند. 11 جلسه، آموزش مهارتهای زندگی برای نوجوانان گروه آزمایش برگزار شد و نوجوانان گروه کنترل، آموزشی دریافت نکردند. پرسشنامه خود متمایز سازی (DSI) و مقیاس تأثیرپذیری نسبت به فشار گروه همسالان) (SPP ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش بودند. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغییره ( مانکووا)صورت گرفت یافته های پژوهش نشان داد که آموزش گروهی مهارتهای زندگی برمؤلفه های خودمتمایزسازی اثر مثبت و معناداری دارد ودر مورد مؤلفه های تأثیرپذیری در مقابل فشار گروه همسالان در دوحوزه ارتباط با خانواده و ارتباط با مدرسه اثر مثبت و معنادار دارد در دوحوزه هنجار همسالان و سوء رفتار ارتباط منفی و معنادار است و در حوزه ارتباط با همسالان تأثیر معنادار نیست . نتایج این پژوهش نشان داد آموزش مهارت های زندگی بر خودمتمایزسازی و تأثیرپذیری نسبت فشارگروه همسالان به جز در حوزه ارتباط با همسالان مؤثر است . کلیدواژهها: آموزش مهارتهای زندگی، خودمتمایزسازی ، تأثیرپذیری نسبت به فشار گروه همسالان
- Abstract
- Abstract Objective: The aim of present study was to examine the effectiveness of group training’s life skills on self-differentiation and susceptibility to peer pressure of female students of the third grade in high school. Methods: This study was experimental design with pretest – posttest and control group. The population was composed of female students of the third grade in high school at Baharestan selected through random sampling. The sample group was consisted of 32 students, who were randomly assigned in two experimental and control groups (16 in each group). The experimental group attended in 11 sessions of life skills’ training while the control group did not receive any training. Self- differentiation inventory (DSI) and susceptibility to peer pressure Scale (SPP) were applied during the study. The data analyze was performed using multivariate analyze (MANCOVA). Results: The result indicated that group training’s life skills has a significant positive influence on self-differentiation components and susceptibility to peer pressure components in connection with school involvement and Family involvement. The correlation in two peer norms and misconduct is negative and the effect is not significant in peer involvement Discussion and conclusions: The results of the research indicated that training Life skills affected on self-differentiation and susceptibility to peer pressure except in peer involvement. Keywords: training life skills, self-differentiation and susceptibility to peer pressure.