عنوان پایان‌نامه

بررسی عوامل موثر بر ارزش ویژه برند باشگاه های پرسپولیس و استقلال تهران



    دانشجو در تاریخ ۰۲ اسفند ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی عوامل موثر بر ارزش ویژه برند باشگاه های پرسپولیس و استقلال تهران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 1366;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62596
    تاریخ دفاع
    ۰۲ اسفند ۱۳۹۲

    هدف از انجام این پژوهش، بررسی عوامل موثر بر ارزش ویژه برند باشگاه های پرسپولیس و استقلال تهران بود. جامعه آماری این پژوهش متشکل از دو گروه، که شامل مدیران و کارشناسان (ورزشی و بازاریابی) و هواداران باشگاه های پرسپولیس و استقلال تهران بودند. نمونه آماری از بین مدیران و کارشناسان (ورزشی و بازاریابی) باشگاه های پرسپولیس و استقلال تهران که فقط موفق شده تعداد 163 نفر بصورت هدفمند انتخاب کرده و 384 نفر از هواداران باشگاه های پرسپولیس و استقلال تهران بر اساس جدول مورگان و به صورت تصادفی انتخاب شدند. ابزار این پژوهش، پرسشنامه ای محقق ساخته شامل 59 سوال بود که روایی آن توسط متخصصان و اساتید مدیریت ورزشی دانشگاه تأیید گردید. پایایی آن نیز با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ و به میزان 95/0 تعیین شد. نتایج پژوهش نشان داد، از دیدگاه مدیران و کارشناسان باشگاه های پرسپولیس و استقلال تهران به ترتیب ستاره های تیم، موفقیت تیم، وفاداری هواداران، مدیریت باشگاه، استادیوم، پیشینه باشگاه، رسانه، سرمربی و حامیان بر ارزش ویژه برند باشگاه های پرسپولیس و استقلال تهران تأثیر داشته و لوگو بی تأثیر بوده و از دیدگاه هواداران باشگاه های پرسپولیس و استقلال تهران به ترتیب وفاداری هواداران، موفقیت تیم، ستاره¬های تیم، استادیوم، پیشینه باشگاه، سرمربی و رسانه بر ارزش ویژه برند باشگاه های پرسپولیس و استقلال تهران تأثیر داشته و حامیان و لوگو بی تأثیر بوده و در نهایت از دیدگاه مدیران و کارشناسان و هواداران باشگاه های استقلال و پرسپولیس تهران به ترتیب اولویت وفاداری هواداران، ستاره های تیم، موفقیت تیم، استادیوم، پیشینه، مدیریت باشگاه، سرمربی، رسانه، حامیان و لوگو بر ارزش ویژه برند موثر می باشد.
    Abstract
    This study aimed at investigating the factors influencing the brand equity of Esteghlal and Perspolis football clubs. The participants of the study included two groups; the first group consisted of marketing and sport experts and sport managers. The participants in the second group were the fans of the mentioned clubs. There were 163 and 384 participants in the first and second group, respectively who were randomly selected through Morgan table. The instrument used to gather data was a likert questionnaire including 59 questions. This questionnaire was validity- checked by the study professors, and its reliability was measured 0.95 by kronbach statistical test. The results of the study showed that from the managers and experts’ perspective, the factors affecting the brand equity of Perspolis and Esteghlal football clubs were the team’s stars, team’s success, fans loyalty, management, stadium, team’s history, media, head coach, and sponsors, respectively. It also showed that from this perspective, the logo of the club had no effect on the brand equity. From the fans’ viewpoint, the factors affecting the mentioned clubs’ brand equity were fans loyalty, team’s success, team’s stars, and stadium, history of the team, head coach, and media, respectively. In this part, the sponsors and logo showed no effect on the brand equity. Key words: sport marketing, brand, brand equity, football club, Perspolis, Esteghlal