عنوان پایان‌نامه

شیوه کارگاهی آموزش نمایشنامه نویسی عروسکی برای مربیان تربیتی



    دانشجو در تاریخ ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شیوه کارگاهی آموزش نمایشنامه نویسی عروسکی برای مربیان تربیتی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    نمایش عروسکی‌
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65196
    تاریخ دفاع
    ۱۴ بهمن ۱۳۹۲

    آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد فرهنگی و تربیتی هرازگاهی به بهانه‌هایی در مقاطع مختلف تحصیلی، دانش‌آموزان را تشویق به خلق آثار هنری در زمینه‌های گوناگون می‌کند. یکی از بخش‌هایی که بسیار حائز اهمیت بوده و طرفدارانی دارد، نمایش است. گذر از برخی شیوه‌های دیگر، نمایش عروسکی در مدارس علاقمندان زیادی را به خود جلب کرده است. در این میان علاوه بر کمک‌ها و همکاری‌های غیرمستقیم مدیران و سایر عوامل آموزشی، «مربیّان تربیتی» ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با این گونه فعالیت‌ها دارند. با توجّه به این که نمایش، خصوصاً نمایش عروسکی مقوله‌ای کاملاً تخصّصی است، نیاز به امر آموزش این مرّبیان روز به روز بیشتر حس می‌شود. در زمینه‌ی نمایشنامه‌نویسی عروسکی منابع کمی در دسترس است. اگر هم منابعی موجود است، به طور مستقیم به امر «آموزش نمایشنامه‌نویسی عروسکی به شیوه‌ی کارگاهی برای مربیّان تربیتی» نپرداخته است. به همین دلیل نگارنده به این فکر افتاد تا با توجّه به ضعف آموزش نمایشنامه‌نویسی عروسکی در سازمان آموزش و پرورش، به عنوان مقوله‌ای مهم، اقدام به خلق منبعی مکتوب نموده و تا حدودی راه را برای مربیّان تربیتی مدارس هموار سازد.
    Abstract
    Abstract Sometimes, education as a cultural organization stimulates students to create artistic works for some reasons or another at different levels of schooling. Play, an artistic show, which is of paramount importance, has been advocated by many at school. Puppet play, besides other means, has intrigued many school students. With this in mind, educators are directly involved in such activities although indirect contribution of principals and other members of school is undeniable. We should, however, bear in mind that instruction through play particularly puppet play requires expertise and educators are to be trained and instructed to perform this with great care. We don’t have sufficient sources or materialsrelated to puppet play and even if we find some they have not directly touched how to train and teach puppet show writing to educators through workshop. Therefore, given the scarcity of materials in this area and weakness in writing puppet play within education system the author came to think about creating a written source which could partly pave the way for educators at school. Key words: play, puppet play (puppet show), educators, workshop