عنوان پایاننامه
بررسی رابطه تعداد دفعات پیش بینی سود مدیریت با هزینه حقوق صاحبان سرمایه وعدم تقارن اطلاعاتی
- رشته تحصیلی
- مدیریت مالی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61623
- تاریخ دفاع
- ۲۱ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- یاسر حصاری
- استاد راهنما
- رضا تهرانی
- چکیده
- آنچه در بازارهای سرمایه باید مورد توجه قرار گیرد، این است که بسیاری از افرادی که اقدام به سرمایهگذاری میکنند، مردم عادی هستند. که تنها راه دسترسی آنها به اطلاعات مهم اطلاعیهای است، که از جانب شرکتها منتشر میشود. یک نمونه از این نوع اطلاعیهها را میتوان اعلان سود بر آوردی هر سهم دانست. حال اگر در بین سرمایهگذارانی که در بازارهای سرمایه مشغول فعالیت بوده افرادی باشند، که از نظر اطلاعاتی نسبت به سایرین در موقعیت بهتری قرار داشته باشند و به عنوان مثال از اعلانهایی که قرار است درباره سود صورت پذیرد مطلع باشند. قادر خواهند بود تا بر عرضه و تقاضای بازار تأثیر گذاشته و به اصطلاح منجر به بروز شکاف قیمتها شوند .زمانی که عدم تقارن اطلاعاتی در رابطه با سهام یک شرکت افزایش یابد، ارزش ذاتی آن باارزشی که سرمایهگذاران در بازار سرمایه برای سهام مورد نظر قائل میشوند، متفاوت خواهد بود. در نتیجه ارزش واقعی سهام شرکتها باارزش مورد انتظار سهامداران تفاوت خواهد داشت. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین تعداد دفعات پیشبینی سود توسط مدیریت با هزینه حقوق صاحبان سرمایه و عدم تقارن اطلاعاتی است. به منظور پاسخگویی به مسئله مطرحشده، دو فرضیه تدوین و جهت آزمون این فرضیهها، نمونهای از بین شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار طی سالهای 1384 تا 1390 انتخاب شد. در این پژوهش برای محاسبه هزینه حقوق صاحبان سرمایه از سه روش کپ ام، فاما و فرنچ و بازده تحقق یافته استفادهشده است، که با کمک معیار آکائیک و شوارز، روش کپ ام که از بهترین تبیین برخوردار بود، انتخاب گردید و برای آزمون فرضیهها از رگرسیون خطی چند متغیره به روش دادههای تابلویی از نوع اثرات ثابت و تصادفی استفاده شده است. نتایج رگرسیونی حاکی از آن است که بین تعداد دفعات پیشبینی سود توسط مدیریت با هزینه حقوق صاحبان سرمایه و همچنین عدم تقارن اطلاعاتی ارتباط معناداری وجود دارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت هر چه تعداد پیشبینی سود توسط مدیریت بیشتر باشد، هزینه حقوق صاحبان سرمایه و عدم تقارن اطلاعاتی شرکتها کاهش مییابد.
- Abstract
- Something important about a capital market is that many investors are average people who do not have access to required information. All the information to which they have access is just the financial reporting issued by companies. One of the information items is declaration of estimated earning per shares. Hence, if among the investors in capital market there are people who have better access to the required information, e.g., know about the forthcoming declarations about the profits, they can influence the supply and demand in the market and make a gap in prices. When the information asymmetry increases about the shares of a company, its inherent value will be different from that the investors suppose to be. As a result, the real value of the shares is different from the value expected by the stakeholders. The main purpose of the study is to investigate about the relationship between the times profit predictions by the managers and cost of equity and information asymmetry. Two hypotheses are proposed to investigate the problem stated. A sample has been selected from the companies admitted in commercial papers market from 2005 to 2011. Three methods have been applied to calculate the cost of equity. The methods are Capital Asset Pricing Model (CAPM), Fama and French, and realized yield. Using two criteria of Akaike and Schwartz, the CAPM method has been selected as the best explanation. Multivariate linear regression with tabular data of accidental and constant effects has been used to test the hypotheses. The results of regression analyses of the times of share predictions by management with cost of equity and information asymmetry indicate that there are significant relationship between the times of share predictions by managers with cost of equity and also information asymmetry. Therefore, it can be concluded that the greater the profit predictions by managers, the lower is the cost of equity and the information asymmetry in companies.