عنوان پایان‌نامه

اثر خودگفتاری مثبت بر مهارت های ذهنی و عملکرد تکواندوکاران کیوروگی زن نخبه



    دانشجو در تاریخ ۱۹ بهمن ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اثر خودگفتاری مثبت بر مهارت های ذهنی و عملکرد تکواندوکاران کیوروگی زن نخبه" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1459;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81728;کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1459;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 81728
    تاریخ دفاع
    ۱۹ بهمن ۱۳۹۲
    دانشجو
    شیوا بهپور

    هدف از انجام این پژوهش تعیین تاثیر خودگفتاری مثبت بر مهارت های ذهنی و عملکرد تکواندوکاران کیوروگی زن نخبه بود. این پژوهش از نوع نیمه تجربی به صورت طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه تکواندوکاران 15 الی 18 ساله زن نخبه حاضر در اردوی تیم ملی شامل 11 نفر بودند، که کلیه این تعداد، نمونه آماری پژوهش را تشکیل دادند. به این ترتیب 6 نفر به صورت تصادفی در گروه آزمایش (میانگین سنی 03/1±33/16) و 5 نفر در گروه کنترل (میانگین سنی 64/1±20/16) قرار گرفتند. ابزار این پژوهش برای سنجش آمادگی روانی آزمون امست-3 و برای سنجش عملکرد پرسشنامه عملکرد محقق ساخته بود، که روایی و پایایی آن به دست آمد (85/0=?). پس از گرفتن پیش آزمون، با توجه به یادداشت¬های افراد، به گروه آزمایش 15 مدل تمرین خودگفتاری داده شد. گروه کنترل هیچ تمرین خودگفتاری نداشتند. تعداد جلسات تمرینی 9 جلسه، به مدت 3 هفته، هر هفته 3 جلسه، هر جلسه 6 دقیقه، در نظر گرفته شد. سپس در هفته چهارم، پس¬آزمون گرفته شد. تجزیه و تحلیل آماری این پژوهش با استفاده از نرم فزار 16spss انجام شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد، خودگفتاری مثبت بر مهارت های واکنش به استرس، کنترل ترس، بازیافت تمرکز، و طرح مسابقه موثر بوده (05/0>p) و بر هدف گزینی، اعتماد به نفس، تعهد، آرمیدگی، نیروبخشی، تمرکز، تصویرسازی، تمرین ذهنی و عملکرد اثر گذار نبوده است (05/0

    p).

    Abstract
    The purpose of the present study was to determine the effect of positive self-talk on mental skills and performance of elite female kyorugi Teakwondo players. This study waz a semi-experimental research with pre-test and post-test design and a control group.The statistic population was included 11elite female Taekwondo players in age 15 to 18 that attended in the camp of national team of iran so the sample was equal with population.To do this, 6 athletes were selected for experimental group and 5 athlete were selected for control group randomly.The research instrument were the OMSAT-3 questionnair for evaluating mental skills ,and To evaluation Performance, Performance questionnaire that made by researcher with creadible reliability and validity (?=0.85) gained . After pre-test ,15 kinds of self-talk training were given to experimental group that were based on their notations, while, the control group did not has any self-talk training.There were 9 exercise sessions (3 weeks,3session per each week) that last 6 minute per each session.The post-test was done in the forth week. The data were analyzed by using SPSS16. The result of covariance analaysis showed that the self-talk has positive effect on stress reacthion,fear control, refocusing, and competition planning, in the other hand has effect on goal setting, commitment, relaxation, psych up, focus, imagery, mental training, and performance (p<0.05).The result of fisher test showed that positive self –talk was effective on competition outcome of elite female kyorugi teakwondo players.