عنوان پایان‌نامه

ساخت کاتالیست فرایند سولفورزذایی به کمک هیدروژن با به کارگیری روشلایه نشانی اتمی



    دانشجو در تاریخ ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ساخت کاتالیست فرایند سولفورزذایی به کمک هیدروژن با به کارگیری روشلایه نشانی اتمی" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1494.;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64969
    تاریخ دفاع
    ۲۱ بهمن ۱۳۹۲

    استفاده روزافزون از سوخت‌های فسیلی در حوز? حمل‌ونقل، آلاینده‌هایی نظیر SOx را که از ترکیبات گوگرددار متنوع در برش‌های مختلف نفتی نشأت می‌گیرند، افزایش می‌دهد. به منظور رفع مشکلات زیست‌محیطی ناشی از این آلاینده‌ها، استانداردهای سخت‌گیرانه‌ای برای مقادیر مجاز گوگرد در ایران و جهان به تصویب رسیده است. در این پژوهش ابتدا اکسید مولیبدن به روش تلقیح بر روی گاما آلومینا قرار گرفته و سپس نیکل با روش لایه‌نشانی اتمی روی آن پخش شده و پس از کلسینه و سولفید کردن، از آن برای گوگردزدایی از دی‌بنزوتیوفن محلول در هپتان استفاده شده است. سپس با استفاده از طیف‌سنجی مادون قرمز، دو پارامتر اصلی برای لایه‌نشانی یعنی دمای تبخیر پیش‌ماده و دمای نشستن پیش‌ماده بر روی پایه به ترتیب برابر °C200 و °C230 به‌دست آمده است. به منظور اطمینان حاصل کردن از جذب شیمیایی پیش‌ماده بر سطح و تشکیل فاز اکسیدی مطلوب، روش‌های تعیین مشخصاتِ طیف‌سنجی رامان و پراش اشع? ایکس برای کاتالیست‌ها به‌کار رفته است که حاکی از تشکیل فاز اکتاهدرال مولیبدن اکسید برای مولیبدن در کاتالیست تلقیحی و سپس NiMoO4 برای نیکل‌مولیبدن در کاتالیست لایه‌نشانی شده است. در نهایت تست عمل‌کرد کاتالیست در راکتور جریان مداوم گوگردزدایی هیدروژنی، در دمای °C300 و فشار bar 25 انجام و مقدار گوگرد موجود در محصول توسط آشکارساز فتومتری شعله گازکروماتوگراف اندازه‌گیری شده است. نتایج برای hr-1 2.7LHSV=، حذف 99% گوگرد را برای کاتالیست حاوی 10.9% مولیبدن و 5.1% نیکل، از خوراک ppm500 گوگرد در هپتان نشان می‌دهند که دست‌یابی به سولفورزدایی عمیق است.
    Abstract
    Nowadays strict environmental regulations have been introduced around the world to reduce the sulfur content of transportation fuels which leas to the formation of hamful sulfur oxides (SOx). The aim of this research was to remove sulfur compounds from gasoline fuel model using NiMo/?-Alumina catalysts in a plug flow reactor. Dibenzothiophene and n-Heptane were used as sulfur compound and gasoline models, respectively. ?-Alumina was first impregnated with molybdenum oxide using ammoniumheptamolybdate-tetrahydrate and then atomic layer deposition method was applied in order to deposit nickel. Nickel (??) acetylacetonate was used as the nickel precursor. In the present work, with the aid infrared spectroscopy, the optimum temperatures for evaporation and decomposition of the nickel precursor were found to be 200 and 300°C respectively. In order to ensure the proper adsorption of the precursor and formation of the desired oxidic phase, Raman spectroscopy and X-Ray diffraction were used and the result revealed that NiMo4 phase is formed. A GC equipped with FPD detector was utilized to measure the amount of existing sulfur compound in the product. The reaction performed at 300°C and 25 bar and a LHSV of LHSV of 2.7 hr-1. The result for the catalyst having 10.9% molybdenum and 5.1% nickel showed 99% elimination of the sulfur content from feed containing 500 ppm sulfur in heptane.