بررسی دیپلماسی رسانه ی جمهوری اسلامی ایران با هدف ارائه راهکارهایی برای سیاستگذاران و برنامه ریزان رسانه ملی: مورد شبکه پرس تی وی
- رشته تحصیلی
- مدیریت رسانه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 65582
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- فهناز مرادی
- استاد راهنما
- محمد رضا سعید آبادی
- چکیده
- در شرایط کنونی کشور ما، نقش شبکه پرستیوی به عنوان بازتاب دهنده و ابزار دیپلماسی رسانهای، بر کسی پوشیده نیست. مسأله اصلی این پژوهش، بررسی ویژگی¬های دیپلماسی رسانه¬ای جمهوری اسلامی ایران در عملکرد شبکه پرس¬تی¬وی و در کنار آن، بررسی نظر کارشناسان درخصوص هماهنگی و انطباق دیپلماسی رسانه¬ای کشور با سیاست خارجی نظام است. همچنین، این پژوهش در پی ارائه راهکارها و پیشنهادهایی برای مدیران و سیاست¬گذاران رسانه ملی در جهت ارتقای دیپلماسی رسانه¬ای است. در این تحقیق برای غناسازی بخش نظری، از متون دست اول در حوزه دیپلماسی رسانهای استفاده شده است. داده¬های این پژوهش از طریق روش کیفی، رویکرد نظریه زمینه¬ای و ابزار مصاحبه عمیق با ده تن از اساتید حوزه رسانه و روابط بین¬الملل و کارشناسان شبکه پرستیوی به دست آمده است. مصاحبه¬ها پس از پیاده¬سازی، در سه مرحله (طبق روش نظریه زمینه¬ای) کدگذاری شده¬اند (کدگذاری باز، محوری و گزینشی). با توجه به برآمد حاصله از انجام این مراحل، مدل دیپلماسی رسانه¬ای شبکه پرستیوی تبیین شده که سه گروه "چارچوب و اصول دیپلماسی رسانهای"، "ناکارآمدی و ناهماهنگی موجود در عرصه رسانه"، "مزیتها و فرصتهای موجود¬" را در بر گرفته است. بخش "راهکارهای دیپلماسی رسانه¬ای در پرستیوی" نیز در سه گروه "الزامات سیاستگذاری"، "لزوم تعامل رسانهها و دستگاه دیپلماسی" و "لزوم توجه به رقیبهای رسانهای" از مرحله کدگذاری گزینشی حاصل شده است و پژوهشگر نیز بر مبنای منابع مورد مطالعه، به ارائه راهکارهایی پرداخته است. در همین راستا، نظر کارشناسان درخصوص هماهنگی پرستیوی به عنوان ابزار دیپلماسی رسانه¬ای جمهوری اسلامی ایران و دستگاه سیاست خارجی مورد مداقه قرار گرفته است.
- Abstract
- In current condition of our country, the role of Press TV as reflector and medium of media diplomacy is relevant. The main issue of this research is to study the characteristics of media diplomacy of Islamic Republuic of Iran and also, to study the idea of experts regarding coordination and compliance of media diplomacy of Iran with the foreign policy of the authority. In addition, this research is going to offer some suggestions to the managers and the policy-makers of national media in order to develop the media diplomacy. The information is gathered via qualitative method, Grounded theory approach and by means of specialized interview with ten specialists among the proffesors of media and international relation fields and experts of Press TV. After implementation, these interviews are coded in three stages. According to the result, the model of media diplomacy of Press TV is designed and articulated which includes three categories of "Media framework and principles", "Inconsistencies and deficiencies in the field of media" and "the current opportunities and threats". Also, the part of "the suggestions for media diplomacy in Press TV." is categorized in three parts including "Policy requirements", "Necessity of interaction among the media and the diplomacy" and "Necessity of considering media competitors" based on the selective coding. In accordance with the aims of this study, the opinion of the experts regarding compliance of Press TV as the medium of media diplomacy of Islamic Republic of Iran and Foreign policy of authority is studied.