عنوان پایان‌نامه

شناسایی شایستگی های مورد نیاز مدیران رسانه



    دانشجو در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی شایستگی های مورد نیاز مدیران رسانه" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت رسانه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 64550
    تاریخ دفاع
    ۲۹ بهمن ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    بی بی مرجان فیاضی

    هدف از این پژوهش شناسایی شایستگی¬های مورد نیاز مدیران رسانه است. روش تحقیق پژوهش روش تحقیق آمیخته است. به این منظور ابتدا با ده تن از نخبگان این حوزه مصاحبه¬ صورت گرفت. با تحلیل محتوای کیفی این مصاحبه¬¬ها؛ 5 انتزاع، 7 دسته و 54 گروه شایستگی احصا شد. سپس بر اساس این شایستگی¬ها، پرسش نامه¬ای طراحی و در اختیار مدیر و کارکنان شبکه پرس تی وی قرار گرفت. تحلیل آماری پاسخ¬ها نشان داد که مدیران و کارکنان سازمان رسانه¬ای نیز لزوم وجود این شایستگی¬ها را در مدیران رسانه تأیید می کنند. همچنین با مقایسه شایستگی¬های مدیران سازمان-های رسانه ای با شایستگی¬هایی که از ادبیات نظری استخراج شده بود؛ شایستگی¬های جدیدی به دست آمد که عبارتند از: دوراندیشی، ذوق هنری، خلاقیت، کنجکاوی، به روز بودن، کلان نگری، پرهیز از محافظه کاری، تشخیص اولویت¬ها و مدیریت زمان، جامعه شناسی و معلومات عمومی بالا. ضمن اینکه دسته جدیدی از شایستگی¬ها به نام شایستگی¬های زمینه ای ایجاد شد. این دسته از شایستگی¬ها که شایسته-بنیاد بودن، مدیریت تمام وقت و جوان بودن را شامل می شود، به آن دسته از شایستگی¬ها اطلاق می شود که در واقع به خود شخص مدیر اشاره ندارد بلکه به بستری که وی قرار است در آن فعالیت کند اشاره می کند. در نهایت با آزمون فریدمن، شایستگی¬های احصا شده رتبه بندی شد. به این ترتیب در میان شایستگی¬های مورد نیاز مدیران رسانه، بیشترین ضریب اهمیت به مهارت¬های ارتباطی و کمترین ضریب اهمیت به ویژگی¬های شخصیتی داده شد. واژگان کلیدی:شایستگی، شایستگی های مدیریتی، سازمان رسانه ای
    Abstract
    This article is going to identify the competencies required for media managers. We used mixed methods approach (Exploratory design) in this research. So first we interviewed elite group of media managers and used content analysis approach to code their comments. As a result of these interviews, five abstractions, seven categories and fifty four groups of competencies have been obtained. Some of these competencies are common with other managers but the others are differing. Creativity, curiosity, sociology, being artsy, being update and time management are some of these special Competencies. A new category was also gained named field competencies. Then we put these competencies in questionnaires and ask the people who work in Press TV channel (manager or non-manager) to answer these questions. By studding these questionnaires, we found that the obtained competencies have been confirmed by media workers. And finally we use Fridman test to prioritize our variables. According to test result, the communicational skill has the most and the personal features have the leas priority. Key words: Competency, Managerial Competencies, Media Management