طراحی مدل شایستگی سر دبیران روزنامه
- رشته تحصیلی
- مدیریت رسانه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 69377
- تاریخ دفاع
- ۲۸ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- علیرضا تهرانی فر
- استاد راهنما
- مجتبی امیری
- چکیده
- دراین پایانامه مدل شایستگی سردبیران روزنامه ارائه داده خواهد شد پایانامه با استفاده از مدل شایستگی قصد دارد شایستگی¬های کلیدی سردبیران روزنامه را شناسایی کند. برای تعیین شایستگی¬های سردبیران از رویکرد مراجعه به متخصصان و خبرگان استفاده کرده است. متناسب با رویکرد روش استفاده شده درمقاله گراندد تئوری می¬باشد. پژوهشگر با استفاده از روشی کیفی که داده بنیان است بدون پیش فرض مدل را از دل داده¬های میدانی ارائه می¬کند. جهت تجزیه و تحلیل داده¬های مصاحبه از کدگذاری سه مرحله ای استرواس و کربین استفاده می¬کند که شامل کدگذاری باز، محوری و گزینشی می باشد. محقق پس از کدگذاری پایانی و پالایش نظری داده¬های مصاحبه نیمه ساختار یافته با سردبیران روزنامه و برخی از اساتید دانشگاه در حوزه روزنامه نگاری که از طریق نمونه گیری گلوله برفی جمع آوری شده¬اند و رسیدن به اجماع و اشباه نظری مدل خود را ارائه می ¬دهد که شامل سه دسته، شایستگی مهارت فنی و اطلاعاتی، شایستگی ذهنی و فکری، شایستگی دانشی وارتباطی هر کدام از این شایستگی های دارای زیرمقوله هایی هستند که حول این شایستگی های محوری گرد آمده¬اند. در پایان محقق پیشنهاداتی مبتنی بر یافته¬های تحقیق جهت اجرا و بکاری گیری روزنامه¬ها و همچنین پژوهش های آتی ارائه می¬کند
- Abstract
- Abstract This paper presents a competency model for newspaper editors. Using competency modeling, this paper intends to identify key competencies of newspaper editors. For this purpose, experts of the field were interviewed and Grounded Theory methodology has been used. The researcher use this qualitative, data-driven method to present his model without having any presumption. In order to analyze interview data, three-staged coding system of Strauss and Corbin has been used which includes open, axial and selective coding. Using snowball sampling, the researcher reached the saturation point and after final stage of coding of semistructured interviews with newspaper editors and professors of the field, he presents his model which includes three categories: 1)technical and information, 2)mental, and 3) knowledge and communicational. Each of these competencies have subcategories. At the end, the author presents some suggestions to better run newspapers, as well as suggestions for future research. Keywords: competency model, editor, mass communication, Grounded Theory, coding, qualitative method, structure of newspaper editorial.