عنوان پایان‌نامه

بازنمایی ایران در در کتابهای درسی دبیرستانهای آمریکا



    دانشجو در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بازنمایی ایران در در کتابهای درسی دبیرستانهای آمریکا" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده مطالعات جهان شماره ثبت: US41 181 1392;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66069
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۲
    دانشجو
    مهری عزیزی
    استاد راهنما
    فواد ایزدی

    تحقیق پیش رو به بازنمایی ایران در کتابهای درسی دبیرستانهای آمریکا می پردازد. به منظور بررسی کتابهای درسی با رویکرد کاملا بدور از پیش داوریها و قالبهای کلیشه ای، روش گروندد تئوری برگزیده شد و به تبع آن این تحقیق در ابتدا فاقد هرگونه تئوری است. این تحقیق همچنین در خلال بهره گیری از گروندد تئوری در فرایند جمع آوری یافته ها و تجزی و تحلیل پراستفاده ترین هشت کتاب درسی ، از روش کیفی نیز بهره می برد . تحقیق حاضر به تحلیل محتوای کتابهای درسی و بررسی تصاویر، متون، نقشه ها و آمار می پردازد و از خلال بررسی یافته ها، هشت موضوع استخراج گردید که اغلب بازنماییهای ایران را در کتابهای درسی تحت پوشش خود قرار میدهد. این هشت موضوع عبارتند از: "ایران ضد غرب، "ایران مهم"، "اسلام بعنوان یک تهدید"، "ایران نفت خیز"، "ایران ضعیف"، " ایران دردسرساز" و " توجیهات اقدامات آمریکا در ایران". تعداد هر یک از تمها در هر یک از کتابهای درسی مورد مطالعه در این پایان نامه ارائه شده است. بر طبق یافته ها، کتاب World History; Connecting to Today کمترین میزان تمها را دارا بوده و این در حالیست که کتاب The Americans از بیشترین میزان تم بخوردار بود. بعلاوه تم ایران ضعیف از بیشترین میزان تکرار را نسبت به دیگر تمها برخوردار بود و تمهای اسلام بعنوان یک تهدید و ایران مهم رتبه های بعدی را به خود اختصاص دادند. در مجموع ایران با توجه به شمار تمهای منفی، از بازنمایی منفی در کتابهای درسی دبیرستانهای آمریکا برخوردار است.
    Abstract
    This thesis examines the representation of Iran in eight widely adopted American high school textbooks. In order to have the most neutral examination of the textbooks, a grounded theory was employed. Owing to the application of this method, no theoretical framework was applied. The research method's approach of this research is the qualitative and all data gathering and analysis phase is done through grounded theory. The textbooks in this thesis are analyzed for their pictures, texts, maps, and statistics,and eight themes are ultimately derived: “Iran as an Anti-Western country”, “Iran as an Important Country”, “Islam as a threat”, “Justification of U.S. Actions in Iran”, “Iran as an Oil-rich Country”, “Iran as a Weak/Submissive country”, “Iran as a supporter of terrorism” and”Iran as a Trouble Spot.” The number of each theme in each textbook is presented in this thesis. According to the findings,World History; Connections to Today containsthe least number of pertinent themes, and the Americans with the most number of themes among the cases examined. Furthermore, the theme “Iran as a weak/submissive country” has the most number of cases while the two themes of “Islam as a threat” and “Iran as an important country” rank second and third, respectively.Iran in the textbookswas presented through 5 II negative themes, 2 neutral and 1 positive and therefore the representation of Iran trends to the negative.