عنوان پایان‌نامه

تجربه زیسته زنان در مراکز خرید _ لوییز کاظمی شریعت پناهی



    دانشجو در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تجربه زیسته زنان در مراکز خرید _ لوییز کاظمی شریعت پناهی" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61550;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4553
    تاریخ دفاع
    ۲۰ بهمن ۱۳۹۲

    رسال? حاضر به بررسی کیفی زیست جهان زنان در سه نوع مرکز خرید سنتی، سنتی – مدرن و مدرن می‏پردازد. تا به درک ریشه‌های خرید و فهم عمیق از فضای خرید برسد و بازتاب عاملیت زنان و ساختار محیط خرده فروشی مدرن و تاثیرات متقابل آنان بر هم می‌گذارند. در این مطالعه، طیفی از نظریه‏های مرتبط با مصرف، خرید، جنسیت، هویت و سبک زندگی به‏کار رفته شده است؛ روش‏شناسی این مطالعه از نوع کیفی بوده و از روش پدیدارشناسی برای اجرای عملیات تحقیق استفاده شد. روش‏های گردآوری اطلاعات عبارت¬اند از مشاهده‏ی مستقیم و مشارکتی و مصاحبه‏ی نیمه‏ساخت‏یافته با 26 نفر از زنان حاضر در مراکز خرید. برای انتخاب مشارکت‏کنندگان از روش نمونه‏گیری هدفمند استفاده شد و داده‏ها‏ی گردآوری‏شده از طریق روش تحلیل محتوایی کیفی تحلیل شده‏اند. یافته‏های این پژوهش نشان داده‏اند که پاساژ صرفاً مکان مصرف کالاهای متعارف نیست، بلکه فضایی زنانه‏شده برای نمایش سبک زندگی، مصرف نمایشی و بازتعریف هویت و حتی مصرف فضای خرید به مثابه حوزه عمومی برای زنان است. از این منظر، مصرف کالاها در بسیاری موارد یکی از رفتارهای حاشیه‏ای و فرعی در فضای پاساژ است. . پاساژ صرفاً مکان خرید و مصرف کالا نیست بلکه جایگاه مصرف مکان و تولید فضاهای شخصی و محلی نیز هست. چنین فضاهائی به نحوی تاکتیکی درون مکانهای تجاری پدید می‌آیند تا زمینه فعالیت و شکل گیری تجارب روزمره زنان حاشیه‌ای و پیرامونی فراهم شود. در تحقیق حاضر، زندگی روزمره در مراکز خرید بررسی و فضاهای شکل گرفته در آن مطالعه شده است. علاوه بر روش اسنادی، داده‌ها و مستندات تحلیل به کمک روش‌های چندگانه کیفی همانند مشاهده دو محیط خرده فروشی سنتی و مدرن (بازار بزرگ تهران و مرکز خرید بوستان )، عکس برداری، مصاحبه، گفت و گو مرکز خرید شهر تهران (نصر، تیراژه، قائم) بدست آمده است. در پایان تحقیق سعی شده است که فرضیه آیینی شدن خرید در محیط خرده فروشی مدرن که در حین انجام تحقیق مطرح شد، تبیین و توضیح داده شود
    Abstract
    The current thesis is focused on the qualitative study of women’s life – world at three types of shopping malls (traditional, traditional-modern and modern) to understand bases of shopping and shopping space, as well as Reflection of women's functionality and the modern retail surrounding and their interactions on each other. In this study, a spectrum of theories associated with shopping, gender, identity and life style has been used. The methodology was qualitative and phenomenological approach has been employed. Data collection methods included observations and semi-structured interviews with 86 women at shopping malls. Purposeful sampling was used in order to choose participants and the data collected were analyzed through qualitative content analysis. The findings showed that the shopping malls where not only the place that consumption of goods is happening but they are also feminine spaces to display lifestyle, dramatic consumption , definition of identity and even as consumption of public sphere for women. In this respect, the consumption of goods is subsidiary phenomenon in shopping mall space. The passage is not merely a place of shopping and consumption it’s also where the consumption of place and production of local and personal spaces is taking place as well. Such spaces were tactically made within commercial and a mercantile space to make some contexts of activities and provide women's marginal everyday experiences. The research investigated women’s everyday life in shopping mall and how the space has been feminized. In addition to the documentary, multiple qualitative methods such as observation and document analysis of both traditional and modern retail surrounding (Tehran's Grand Bazaar and Boostan shopping center), photograph, interview from several Shopping Center in Tehran (Nasr, Tiraje and Ghaem) is obtained. At the end of the research, it was attempted to explain the hypothesis of ritualisation of shopping in modern retail surrounding that faced during researching.