تفسیر هایدگر از
- رشته تحصیلی
- فلسفه
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده ادبیات و علوم انسانی شماره ثبت: 99510;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44002
- تاریخ دفاع
- ۱۱ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- مصطفی سیرم
- استاد راهنما
- محمدرضا ریخته گران
- چکیده
- این رساله شامل تقریر و گزارشی است از تفسیر مارتین هایدگر از موضوع اراده(خواست) قدرت همچون دانش و همچون متافیزیک. این موضوع عنوان یکی از بخشهای مجلد سوم کتاب هایدگر با نام نیچه است. هایدگر در آن مجلد به تبیین و بررسی نقد نیچه در خصوص دو مفهوم اساسی متافیزیک یعنی حقیقت و دانش(معرفت) می¬پردازد. نیچه حقیقت و دانش را به عنوان مبنای ارزشگذاری در تفکر متافیزیکی نقد کرده و باور به حقیقت را به عنوان آن چیزی که در فرایند کسب دانش و معرفت به دست می¬آید نوعی توهم یا خطا می¬شمارد. منطق و صدق نیز به عنوان روش و مناط حجیت بخشیدن به دانش و حقیقت نقد می¬شوند تا بنیان و اساس معرفت کهن فلسفی و متافیزیک یکجا فرو ریزد. هایدگر با ریشه یابی و فهم پدیدارشناسانه مفاهیم و تعاریف و نقد نیچه از نظرگاه موجود نسبت به جهان ،نسبت به موجودات و نسبت به زندگی و ارزشهای برآمده از زندگی سعی میکند شرحی عمیق از نقد نیچه ارائه کند .این تبیین در راستای اندیشه خواست قدرت و نیز اندیشه بازگشت جاودانه صورت می گیرد که به نظر هایدگر یک مسیر تفکر و اندیشگی است که علیرغم میل و تلاش صاحبش نتوانسته از سیطره تفکر متافیزیکی خارج شود و همچنان در درون متافیزیک سیر می¬کند ، یعنی پرسش از چیستی و ماهیت موجودات و هستندگان .به نظر هایدگر پرسش بنیادین باید از وجود و خود هستی باشد و نه از هستندگان. بنابر این معیار، هایدگر نقد نیچه از دانش و حقیقت به معنای متافیزیکی- آن را صرفا تا حدودی می¬پذیرداما ان را ناکافی می داند لذا معرفت به معنای مورد نظر خودش که به معنای حضور و بازنمود است را طرح می¬کند تا براین اساس به مفهوم حقیقت به معنای الثیا یعنی آشکارگی وجود یا ناپوشیدگی و نامستوری نزدیک شود.
- Abstract
- The dissertation argues about Martin Heidegger's interpretation on Nietzsche's "will to power" in topic: "Will to power as Knowledge and as Metaphysics. The topic is the name of third chapter of Heidegger's book entitled Nietzsche. Heidegger tries in this chapter to explaine two essential objects of metaphysics: truth and knowledge. Nietzsche critinqunes these objects as the fundamental values in metaphysical thinking and estimates the truth as an illusion and an error. The explaination points out will to power and the eternal requrence and Neietzsche wants to replace the ancient values by new valuation in effect of thought of "will to power". He compare content of truth in which the ancient philosopher in Greek uses as aletheia. In aspect af meaning of truth as aletheia and the knowledge as representation Heidegger says us that Nietzsche denied the concept of truth that undrestood as true not as aletheia and this means that he is still in metaphysical thinking and his question is about beings as a whole not from Being itself. Therefore Nietzsche is the thinker of consumation and the end of metaphysics and hiswork does not snfficient to destruct grounds and basis of metaphysical and philosophical thinking.