عنوان پایان‌نامه

بررسی استراتژی های نوآوری در صنعت بیمه کشور با رویکرد اقیانوس آبی



    دانشجو در تاریخ ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی استراتژی های نوآوری در صنعت بیمه کشور با رویکرد اقیانوس آبی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63817
    تاریخ دفاع
    ۲۶ بهمن ۱۳۹۲
    استاد راهنما
    هاشم آقازاده

    در فضای رقابتی امروز با وجود اینکه استراتژی رقابتی برای عملکرد بهتر و پایدار شرکت لازم است، ولی کافی نیست و سازمان¬ها به ویژه سازمان¬های خدماتی نظیر بیمه، که از نهادهای مهم در بسیاری از کشورهای جهان به شمار می¬آیند، نیازمند به‌کارگیری ترفندهای خاصی برای جذب مشتری هستند و باید به مسائلی فراتر از رقابت بپردازند، مسائلی که برای آن‌ها رشد و سوددهی بیشتر و بقاء را به ارمغان بیاورد و این همان مفهوم استراتژی اقیانوس آبی است. سازمان¬ها برای خروج از صحنه رقابت و ایجاد تقاضاهای جدید و ورود به عرصه¬های بی¬رقیب، می¬بایست استراتژی¬ها، برنامه¬ها و اقدامات خود را با رویکرد اقیانوس آبی، یعنی رویکرد گریز از رقابت، تدوین و منابع سازمانی در اختیار خود را در جهت نیل به این فضا به فعالیت¬هایی که برای مشتریان ارزش آفرین¬تر است تخصیص دهند. از این رو پس از مرور ادبیات، پرسشنامه¬ای شامل سنجش اهمیت و عملکرد 36 مؤلفه مهم صنعت بیمه کشور در بین نمایندگان شرکت-های مختلف بیمه توزیع و 232 پرسشنامه تکمیل‌شده برگشت داده شد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- پیمایشی است و برای پاسخ به سؤالات پژوهش از آزمون¬های میانگین تک-نمونه، مقایسه میانگین دو جامعه، ANOVA و نمودار پراکنش استفاده شده است. نتایج حاصل نشان می¬دهد که ابعادی چون خدمات اینترنتی، شواهد فیزیکی و خلاقیت در صنعت بیمه دارای عملکرد پایینی هستند هرچند در بعد شواهد فیزیکی وضعیت بیمه¬های خصوصی به جز آسیا، البرز و دانا در سطح مناسب¬تری است. همچنین اختلاف مابین اهمیت و عملکرد مؤلفه‌های ابعاد مختلف نشان داد که برای دستیابی به اقیانوس آبی صنعت بیمه کشور شرکت¬های بیمه می¬بایست ابعادی چون بستر اینترنتی مناسب برای تبادل تجربیات، مشاوره¬های رایگان در بستر وب، طراحی شواهد فیزیکی محیط کسب‌وکار و استفاده از مشتریان به عنوان همکار را برای ایجاد نوآوری ارزش برای مشتریان ایجاد کرده و به منظور خلق ارزش بیشتر برای مشتری به دنبال افزایش سطح عملکرد مؤلفه‌هایی چون آراستگی ظاهری کارکنان، برخورد احترام¬آمیز، ارائه خدمات اینترنتی و الکترونیکی، میزان پاسخگویی، میزان خلاقیت، سرعت پرداخت خسارت، میزان تخفیفات، نرخ بیمه¬نامه¬ها، دقت در عملیات، رسیدگی به شکایات و خدمات مشاوره رایگان باشند.
    Abstract
    Although competitive strategy is necessary stable performance of a Although competitive strategy is necessary stable performance of a company in the present competitive space, it is not adequate for organizations, particularly service organizations such as insurance as important institutes in many countries. Such organizations are required to employ special tacts to attract customers. They should operate in issues beyond competition to gain more profitability and survival. This is the concept of blue ocean strategy. To get out of the competition scene, create new demands, and enter into non-competitive scenes, organizations must formulate their strategies, plans, and actions based on blue ocean strategy. To reach this space, they should also staff their organizational resources to the activities that make more values for customers. Hence, after a literature review, questionnaires to measure importance and performance of 36 essential components of insurance industry have been distributed among the agents of different insurance companies. Up to 232 questionnaires have been completed and returned. This research has a survey-descriptive methodology and uses one sample mean test, mean comparison of two populations, ANOVA, and scatterplot to answer research questions. The results have indicated that dimensions such as internet services, physical evidence, and creativity have lower performance in the industry though in physical evidence dimension the private companies of insurance are better except for Asia, Alborz, and Dana. The difference between the importance and performance of the components of these dimensions has also indicated that to reach Blue Ocean strategy, the industry in Iran should develop dimensions of a suitable internet base for exchange of experiences, free consultation on the web, physical design of business environment, use of customers as colleagues for value innovation. In order to create more values they are required to performance of components including good suit personnel, respectful treatment with customers, internet services, responsibility, creativity, speed in payment of compensation, rate of insurances, precision of operation, considering complaints and criticism, and free consultation services. Keywords: innovation strategy, Blue Ocean strategy, value innovation, Iran insurance industry