تدوین استراتژی برای آگاهی بخشی عمومی در بحران (آماده سازی شهروندان در رویارویی با زلزله)
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67680
- تاریخ دفاع
- ۲۹ بهمن ۱۳۹۲
- دانشجو
- زینب مولائی
- استاد راهنما
- محمدسعید تسلیمی
- چکیده
- این پژوهش به دنبال تدوین استراتژی مناسب برای آگاهیبخشی عمومی بحران، جهت آمادهسازی شهروندان برای رویارویی با زلزله است. آمادگی برای رویارویی با بحرانی مثل زلزله نیازمند آگاهی دادن به عموم جامعه است. لذا ایجاد و نهادینه کردن فرهنگ آمادگی و مقابله با بحران نقشی است که نهادهای مربوط باید ایفا کنند و لازمه آن تعیین شیوههای است که موجب اثربخشی به کار بستن آموزشهای همگانی و در نتیجه به حداقل رسیدن میزان تلفات و خسارات میشود. روش تحقیق پیشرو از نظر روش تحقیق کیفی و از نظر هدف کاربردی است. این پژوهش به روش دلفی انجام میشود، دلفی رویکرد یا روشی سیستماتیک در تحقیق برای استخراج نظرات یک گروه از متخصصان و خبرگان در مورد یک موضوع یا پرسش است. بر این اساس روش دلفی با حضور خبرگانی از حوزههای مرتبط انجام شد و پاسخگویان در دو دور به سوالات پرسشنامه طراحی شده پاسخ دادند. نتایج پژوهش نشان داد شش گروه کودکان، دانشآموزان، دانشجویان، افراد شاغل، زنان خانهدار و سالمندان تقسیمبندی مناسبی برای بخشبندی مخاطبان جهت آگاهی بخشی عمومی زلزله هستند که نه تنها بخش اعظم جمعیت شهر تهران را پوشش میدهد، بلکه معیارهای مناسب یک بخشبندی، از جمله قابل دسترسبودن گروهها و داشتن اطلاعات جمعیتی، را نیز دارا هستند. برای این شش گروه از مخاطبان نیز مسیرها، قالبهای پیام و شیوههای ارزیابی شناسایی شد. در نهایت با بهرهگیری از چارچوب ACME با اجماع خبرگان مدل نهایی برای طراحی یک کمپین آگهی بخش برای زلزله تهران بدست آمد.
- Abstract
- This research aims to plan proper strategies to make public awareness about disaster, in order to make the civilians prepared to face earthquakes. Preparation for coping to a disaster like earthquake requires giving awareness to the public society. Therefore, establishing and institutionalizing the culture of preparation and coping with disaster is a role which the relevant institutions should play, which requires determining methods which cause the use of public trainings to be effective, thus casualties and losses could be minimized. The methodology of the present research is categorized as qualitative and the goal of research is categorized as practical. The research is conducted by Delphi method; Delphi is a systematic research approach or method for extracting the opinions of a group of specialists or experts about a subject or questions. Accordingly, Delphi method was conducted by the participation of experts in related fields, the respondents answered the designed questionnaire in two rounds. The results of the research showed that six groups of children, school students, university students, employed people, housewives and elderly was a good classification to categorize the audiences for giving public awareness about earthquake, which not only covers the major population of Tehran, but also have the proper classification criteria, such as accessibility of the groups and having demographic data. The channels, message formats and evaluation methods were recognized for these six groups. Eventually, by the consensus of the experts, the final model for designing an awareness campaign for the earthquake in Tehran was derived using the ACME (audience channel message evaluation) framework. Keywords: Strategy Planning, communicational strategies, crisis management, communication management, preparation in coping with earthquake, designing campaign, public awareness, Tehran earthquake.