عنوان پایان‌نامه

تدوین استراتژی برای آگاهی بخشی عمومی در بحران (آماده سازی شهروندان در رویارویی با زلزله)



    دانشجو در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تدوین استراتژی برای آگاهی بخشی عمومی در بحران (آماده سازی شهروندان در رویارویی با زلزله)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 67680
    تاریخ دفاع
    ۲۹ بهمن ۱۳۹۲
    دانشجو
    زینب مولائی
    استاد راهنما
    محمدسعید تسلیمی

    این پژوهش به دنبال تدوین استراتژی مناسب برای آگاهی‏بخشی عمومی بحران، جهت آماده‏سازی شهروندان برای رویارویی با زلزله است. آمادگی برای رویارویی با بحرانی مثل زلزله نیازمند آگاهی دادن به عموم جامعه است. لذا ایجاد و نهادینه کردن فرهنگ آمادگی و مقابله با بحران نقشی است که نهادهای مربوط باید ایفا کنند و لازمه آن تعیین شیوه‏های است که موجب اثربخشی به کار بستن آموزش‏های همگانی و در نتیجه به حداقل رسیدن میزان تلفات و خسارات می‏شود. روش تحقیق پیش‏رو از نظر روش تحقیق کیفی و از نظر هدف کاربردی است. این پژوهش به روش دلفی انجام می‏شود، دلفی رویکرد یا روشی سیستماتیک در تحقیق برای استخراج نظرات یک گروه از متخصصان و خبرگان در مورد یک موضوع یا پرسش است. بر این اساس روش دلفی با حضور خبرگانی از حوزه‏های مرتبط انجام شد و پاسخ‏گویان در دو دور به سوالات پرسشنامه‏ طراحی شده پاسخ دادند. نتایج پژوهش نشان داد شش گروه کودکان، دانش‏آموزان، دانشجویان، افراد شاغل، زنان خانه‏دار و سالمندان تقسیم‏بندی مناسبی برای بخش‏بندی مخاطبان جهت آگاهی بخشی عمومی زلزله هستند که نه تنها بخش اعظم جمعیت شهر تهران را پوشش می‏دهد، بلکه معیارهای مناسب یک بخش‏بندی، از جمله قابل دسترس‏بودن گروه‏ها و داشتن اطلاعات جمعیتی، را نیز دارا هستند. برای این شش گروه از مخاطبان نیز مسیرها، قالب‎های پیام و شیوه‏های ارزیابی شناسایی شد. در نهایت با بهره‏گیری از چارچوب ACME با اجماع خبرگان مدل نهایی برای طراحی یک کمپین آگهی بخش برای زلزله تهران بدست آمد.
    Abstract
    This research aims to plan proper strategies to make public awareness about disaster, in order to make the civilians prepared to face earthquakes. Preparation for coping to a disaster like earthquake requires giving awareness to the public society. Therefore, establishing and institutionalizing the culture of preparation and coping with disaster is a role which the relevant institutions should play, which requires determining methods which cause the use of public trainings to be effective, thus casualties and losses could be minimized. The methodology of the present research is categorized as qualitative and the goal of research is categorized as practical. The research is conducted by Delphi method; Delphi is a systematic research approach or method for extracting the opinions of a group of specialists or experts about a subject or questions. Accordingly, Delphi method was conducted by the participation of experts in related fields, the respondents answered the designed questionnaire in two rounds. The results of the research showed that six groups of children, school students, university students, employed people, housewives and elderly was a good classification to categorize the audiences for giving public awareness about earthquake, which not only covers the major population of Tehran, but also have the proper classification criteria, such as accessibility of the groups and having demographic data. The channels, message formats and evaluation methods were recognized for these six groups. Eventually, by the consensus of the experts, the final model for designing an awareness campaign for the earthquake in Tehran was derived using the ACME (audience channel message evaluation) framework. Keywords: Strategy Planning, communicational strategies, crisis management, communication management, preparation in coping with earthquake, designing campaign, public awareness, Tehran earthquake.